Ερωτοαπαντήσεις για την υποχρέωση ασφάλισης επιχειρήσεων για κινδύνους φυσικών καταστροφών

με βάση τις διατάξεις των Νόμων 5116/2024 και 5162/2024, από την 1η Ιουνίου 2025 έχει τεθεί σε ισχύ η υποχρέωση ασφάλισης επιχειρήσεων για κινδύνους φυσικών καταστροφών, όπως πυρκαγιές, πλημμύρες και σεισμοί.

Ακολουθούν οι πιο συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για το θέμα αυτό:

1. Από πότε τίθεται σε ισχύ η υποχρεωτική ασφάλιση;

Από 1η Ιουνίου 2025 όλες οι επιχειρήσεις με ετήσιο ακαθάριστο εισόδημα άνω των 500.000€ υποχρεούνται να διαθέτουν ενεργό ασφαλιστήριο συμβόλαιο για φυσικές καταστροφές.

2. Τι καλύπτει η υποχρεωτική ασφάλιση;

Το ασφαλιστήριο πρέπει να καλύπτει κινδύνους από φυσικές καταστροφές, δηλαδή:

-Πυρκαγιά
-Πλημμύρα
-Σεισμός

3. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό κάλυψης;

Η ασφαλιστική κάλυψη πρέπει να αφορά τουλάχιστον το 70% της συνολικής αξίας του ενεργητικού της επιχείρησης, όπως αυτή αποτυπώνεται στον τελευταίο ισολογισμό.

4. Ποιες επιχειρήσεις εξαιρούνται από τη ρύθμιση;

Οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα κάτω των 500.000€ δεν έχουν υποχρέωση ασφάλισης προς το παρόν, χωρίς να αποκλείεται η επέκταση της ρύθμισης στο μέλλον.

5. Τι γίνεται αν δεν συμμορφωθώ;

Επιβάλλεται πρόστιμο 10.000€. Αν η παράβαση δεν διορθωθεί εντός 30 ημερών, το πρόστιμο διπλασιάζεται (20.000€).

6. Έχω δικαίωμα κρατικής αποζημίωσης σε περίπτωση καταστροφής χωρίς ασφάλεια;
Όχι. Σε περίπτωση φυσικής καταστροφής, δεν θα δικαιούστε καμία αποζημίωση από το κράτος, εάν δεν υπάρχει ενεργό ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

7. Θα υπάρξουν κίνητρα για όσες επιχειρήσεις συμμορφώνονται;
Ναι. Προβλέπεται η παροχή φορολογικών ή χρηματοδοτικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις που τηρούν τη νέα υποχρέωση, χωρίς να έχουν οριστεί ακόμη οι λεπτομέρειες.

8. Ποιος καθορίζει την αξία του ενεργητικού;

Η αξία του ενεργητικού βασίζεται στον τελευταίο εγκεκριμένο ισολογισμό της επιχείρησης και μπορεί να επανεκτιμηθεί από επαγγελματία εκτιμητή ή σε συνεννόηση με την ασφαλιστική εταιρεία.

9. Τι πρέπει να κάνω άμεσα;

Αν η επιχείρησή σας εμπίπτει στη ρύθμιση:

  • Επικοινωνήστε άμεσα με τον ασφαλιστικό σας σύμβουλο
  • Διασφαλίστε την επαρκή κάλυψη του 70% του ενεργητικού
  • Ενημερωθείτε για ασφαλιστικές προσφορές και πακέτα κάλυψης

10. Υπάρχει υποχρέωση υποβολής των στοιχείων στην ΑΑΔΕ ή άλλη αρχή;
Οι λεπτομέρειες του ελέγχου και της διασταύρωσης δεν έχουν οριστεί πλήρως, αλλά θα ενσωματωθούν σε ψηφιακές πλατφόρμες διασταύρωσης στοιχείων επιχειρήσεων και ασφαλιστικών συμβολαίων, πιθανότατα μέσω ΑΑΔΕ ή ΕΡΓΑΝΗ.

11. Αν η επιχείρηση είναι σε ενοικιαζόμενο χώρο, ποιος έχει την υποχρέωση;
Η επιχείρηση/μισθωτής έχει την υποχρέωση για την κάλυψη του εξοπλισμού, εμπορευμάτων και λοιπών στοιχείων ενεργητικού. Ο ιδιοκτήτης ακινήτου είναι υπεύθυνος για την ασφάλιση του κτιρίου, εφόσον επιθυμεί.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και θα συνεχίσει να σας ενημερώνει άμεσα και υπεύθυνα για κάθε νεότερο. 

Μην Χάσετε

Οι ΜμΕ δεν αντέχουν άλλο το τραπεζικό κόστος-Ώρα για δίκαιη Αγορά

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς απέστειλε επιστολή προς το Υπουργείο...

Δικαίωση Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς:Παράταση στην υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω IRIS

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς εκφράζει την ικανοποίησή του για...

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τιμά την 28η Οκτωβρίου

Με αφορμή τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, ο Εμπορικός...

Πάνελ Άρθρου

Τελευταία Νέα

«Ημέρες Σταδιοδρομίας – Piraeus Career Pathways 2025»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, σε συνδιοργάνωση με το Στάδιο...

Υποχρεωτική από 2/2/2026 η ηλεκτρονική τιμολόγηση στις Β2Β συναλλαγές

Από 2/2/2026 ξεκινά η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης για...

22 Σεπτεμβρίου 2025 – Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου

Φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από την καθιέρωση της ημέρας...

Ψηφιακές Υπηρεσίες του ΕΣΠ

Γραφτείτε στις ψηφιακές υπηρεσίες του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς για μέλη και επισκέπτες