Αρχική Blog Σελίδα 3

Αποτίμηση της πρώτης περιόδου των θερινών εκπτώσεων στο λιανεμπόριο

Με την ολοκλήρωση της πρώτης περιόδου των θερινών εκπτώσεων, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς καταγράφει μια εικόνα χαμηλής έντασης, με υποτονική ζήτηση και περιορισμένα αποτελέσματα για την αγορά

Οι καταναλωτές εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, προχωρώντας κυρίως σε στοχευμένες και απολύτως απαραίτητες αγορές, γεγονός που αποτυπώνεται στην σχετικά αδύναμη ροή επισκεψιμότητας και αγοραστικής κίνησης. Η ζήτηση παραμένει συγκρατημένη, με τις προσφορές και τις εκπτώσεις να προηγούνται πολλές φορές της επίσημης περιόδου, γεγονός που αποδυναμώνει την αποτελεσματικότητα του θεσμού.

Η γενικευμένη αβεβαιότητα, το αυξημένο κόστος ζωής και η ασθενής αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών διαμορφώνουν ένα περιβάλλον δυσμενές για την κατανάλωση. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, ειδικά οι μικρές, συνεχίζουν να πιέζονται έντονα, τόσο από τη μείωση της κατανάλωσης, όσο και από το υψηλό λειτουργικό κόστος και τη δυσκολία ρευστότητας.

Κοινό χαρακτηριστικό της φετινής περιόδου είναι το «μούδιασμα» της αγοράς, παρά τις προσπάθειες των εμπόρων να προσαρμοστούν στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και να προσφέρουν αξιόλογες εκπτώσεις. Απουσιάζει, ωστόσο, το αναγκαίο θεσμικό και πολιτικό πλαίσιο που θα ενίσχυε την πραγματική κατανάλωση και την παρουσία των πολιτών στα φυσικά καταστήματα.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος: «Η πρώτη περίοδος των θερινών εκπτώσεων επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά τις συνθήκες ασφυξίας που βιώνει το φυσικό κατάστημα. Η έλλειψη ουσιαστικής στήριξης, η διαρκής επιβάρυνση με κόστος λειτουργίας και η απουσία ενός οργανωμένου σχεδίου ενίσχυσης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και της κατανάλωσης, συνθέτουν ένα περιβάλλον μεγάλης ανασφάλειας για το αύριο. Χρειάζονται στοχευμένες πολιτικές που θα επαναφέρουν τη βιωσιμότητα, την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του τοπικού εμπορίου».

Αναγκαία η διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης των πολιτών και επιχειρήσεων στις τραπεζικές υπηρεσίες

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για το νέο καθεστώς που διαμορφώνεται σε μέρος των ΑΤΜ, τα οποία λειτουργούν εκτός των τραπεζικών καταστημάτων, με διαφοροποιημένη τιμολογιακή πολιτική και σημαντικά αυξημένες χρεώσεις.

Παρά τις παρεμβάσεις και τις σαφείς τοποθετήσεις της Πολιτείας υπέρ της ανάγκης ελέγχου του κόστους πρόσβασης στα τραπεζικά δίκτυα, παρατηρείται ότι οι ίδιες οι τράπεζες υιοθετούν πλάγιες πρακτικές, αξιοποιώντας θεσμικά κενά και έμμεσα σχήματα, ώστε να επαναφέρουν έμμεσα τις χρεώσεις που επιχειρήθηκε να περιοριστούν. Η μεταφορά σημαντικού αριθμού ΑΤΜ σε ιδιωτικές εταιρείες με διακριτή τιμολόγηση, σε συνδυασμό με τις πρόσθετες προμήθειες που συνεχίζουν να επιβάλλονται, δημιουργούν ένα νέο, σύνθετο περιβάλλον που χρήζει προσοχής.

Το νέο αυτό τοπίο έχει επιπτώσεις τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ιδίως σε περιοχές με περιορισμένες εναλλακτικές. Η καθημερινή ανάγκη για ρευστότητα δεν μπορεί να εξελίσσεται σε πρόσθετο λειτουργικό βάρος ούτε να υπόκειται σε αντικίνητρα χρήσης.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς υπογραμμίζει την ανάγκη για:

θεσμική εγρήγορση απέναντι σε πλάγιες πρακτικές που υπονομεύουν το πνεύμα των κυβερνητικών αποφάσεων,

ενίσχυση της διαφάνειας στην τιμολόγηση όλου του φάσματος των τραπεζικών υπηρεσιών,

και διασφάλιση ισότιμων όρων πρόσβασης για όλους τους επαγγελματίες.

Η συστημική παρακολούθηση και παρέμβαση δεν θα πρέπει βέβαια να περιορίζεται μόνο στις συστημικές τράπεζες, αλλά να αφορά το σύνολο των πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς ειδικά σήμερα με την χρήση των POS και την αδυναμία των συστημικών  τραπεζών να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς, πάρα πολλοί έχουν καταφύγει σε άλλες νόμιμες λύσεις.



Δήλωση Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς

«Η πρόσβαση στο χρήμα δεν είναι πολυτέλεια ούτε προνόμιο. Είναι θεμελιώδες δικαίωμα και βασικό εργαλείο λειτουργίας κάθε μικρής επιχείρησης. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε ότι δεν θα υπονομευθεί από τακτικές που παρακάμπτουν την πολιτική βούληση και μετακυλίουν, για ακόμη μία φορά, το κόστος στον ασθενέστερο. Καλούμε τους αρμόδιους φορείς να συνεχίσουν και να εντείνουν τις παρεμβάσεις τους με ενιαία προσέγγιση προς ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα.»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς παραμένει σταθερά προσανατολισμένος στην προάσπιση της βιωσιμότητας των μικρών επιχειρήσεων και στη διασφάλιση ίσων όρων λειτουργίας για το σύνολο της αγοράς. 

Να εφαρμοστεί άμεσα το νέο καθεστώς ΦΠΑ για τις μικρές επιχειρήσεις-Παρέμβαση του ΕΣΠ προς το υπουργείο Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς απέστειλε επιστολή προς τον Υπουργό Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών κ. Κ. Πιερρακάκη, ζητώντας την άμεση ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285, η οποία προβλέπει νέο καθεστώς ΦΠΑ για τις μικρές επιχειρήσεις, καθώς και τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την υποστήριξη της εφαρμογής του.

Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση ενσωμάτωσης πλήττει την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των μικρών επιχειρήσεων, ενώ εκθέτει τη χώρα σε κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

✅ Οι διεκδικήσεις  του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς συνοψίζονται στις ακόλουθες προτάσεις:

-Άμεση εφαρμογή του νέου καθεστώτος ΦΠΑ με ορίζοντα 1ης Σεπτεμβρίου 2025.

-Απαλλαγή από ΦΠΑ για επιχειρήσεις με τζίρο έως 85.000 ευρώ.

-Μεταβατική περίοδος χωρίς πρόστιμα για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται.

-Απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών και ετήσια δήλωση ΦΠΑ.

-Ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης και υποστήριξης για τις μικρές επιχειρήσεις.

          Δήλωση του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θοδωρή Καπράλου: «Η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω στην ευρωπαϊκή προσπάθεια ενίσχυσης των μικρών επιχειρήσεων. Η εφαρμογή του νέου καθεστώτος ΦΠΑ είναι ζήτημα οικονομικής επιβίωσης για χιλιάδες επαγγελματίες. Ζητούμε να εφαρμοστεί άμεσα, με σχέδιο, δίκαια και χωρίς άλλες καθυστερήσεις.»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς συνεχίζει τις θεσμικές του παρεμβάσεις για την ουσιαστική ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, με στόχο ένα περιβάλλον δίκαιο, λειτουργικό και ευρωπαϊκά εναρμονισμένο. 

Δασμοί ΗΠΑ-ΕΕ: Νέες απειλές, παλιές αβεβαιότητες για την ευρωπαϊκή και ελληνική οικονομία

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς παρακολουθεί με έντονο προβληματισμό τις εξελίξεις στο μέτωπο των εμπορικών σχέσεων Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης, έπειτα από την ανακοίνωση της κυβέρνησης των ΗΠΑ για επιβολή δασμών ύψους 30% σε ευρωπαϊκές εισαγωγές, με ισχύ από την 1η Αυγούστου 2025.

Το νέο αυτό επεισόδιο εμπορικής όξυνσης, που επαναφέρει τις λογικές του προστατευτισμού, συνιστά σοβαρή απειλή για τη σταθερότητα του διεθνούς εμπορικού πλαισίου και έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί αναταράξεις στις αγορές. Η ενδεχόμενη εφαρμογή του μέτρου πλήττει κεντρικούς κλάδους της ευρωπαϊκής παραγωγής και εμπορίας – μεταλλικά και βιομηχανικά προϊόντα, φάρμακα, γεωργικά αγαθά και ψηφιακές υπηρεσίες – προκαλώντας αύξηση του κόστους, μείωση της ανταγωνιστικότητας και αλυσιδωτές επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ηπείρου.

Για την ελληνική οικονομία, η προοπτική σημαντικής μείωσης των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ –σε ποσοστά που μπορεί να ξεπεράσουν το 20%– θα επιφέρει απώλειες σε κρίσιμους κλάδους, όπως τρόφιμα, ποτά και φαρμακευτικά προϊόντα. Το δυσμενές αυτό περιβάλλον ενδέχεται να μεταφραστεί σε πίεση στα εμπορικά αποτελέσματα, στα φορολογικά έσοδα, αλλά και στο διαθέσιμο εισόδημα.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς καλεί:

-την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διαχειριστεί τη διαπραγμάτευση με σαφές στρατηγικό πλαίσιο, διασφαλίζοντας τα συμφέροντα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης,

-την ελληνική Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε μέτρα στήριξης και ενίσχυσης των πληττόμενων κλάδων, με στόχευση σε εξαγωγικές ΜμΕ και

-τους θεσμούς της αγοράς να συνεργαστούν για τη θωράκιση της ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητες.

Σε περιόδους διεθνών αναταραχών, η στήριξη της πραγματικής οικονομίας δεν είναι επιλογή – είναι καθήκον. Και αυτό το καθήκον πρέπει να υπηρετείται με σχέδιο, ευθύνη και φωνή.

Δήλωση του Προέδρου του Ε.Σ.Π., Θοδωρή Καπράλου: «Η απειλή εμπορικού πολέμου δεν αφορά μόνο τις κυβερνήσεις ή τις πολυεθνικές. Αφορά κάθε επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε ένα ανοιχτό και αλληλεξαρτώμενο οικονομικό σύστημα. Σήμερα, το ζήτημα των δασμών ΗΠΑ – ΕΕ δεν είναι απλώς μια εξωτερική υπόθεση, είναι υπόθεση της καθημερινής λειτουργίας και της βιωσιμότητας χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Οφείλουμε να διεκδικήσουμε ξεκάθαρες λύσεις: προστασία από μονομερείς επιβαρύνσεις, διατήρηση της πρόσβασης σε κρίσιμες αγορές, στήριξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Ο Πειραιάς, ως εμπορικό και οικονομικό κέντρο, δεν μένει ανεπηρέαστος – και δεν μένει σιωπηλός.» 

Έναρξη καλοκαιρινών εκπτώσεων-Προσοχή στους κανόνες και πρόσκληση στο καταναλωτικό κοινό

Με αφορμή την έναρξη των καλοκαιρινών εκπτώσεων, τη Δευτέρα, 14 Ιουλίου 2025 οι οποίες θα διαρκέσουν έως και το Σάββατο, 30 Αυγούστου 2025, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ενημερώνει τα μέλη του και προσκαλεί το καταναλωτικό κοινό στην αγορά της πόλης.

Επισημαίνει στους καταστηματάρχες την υποχρέωση τήρησης των διατάξεων του νέου Κώδικα Δεοντολογίας (ΥΑ 66877/30-8-2024) σχετικά με τον τρόπο αναγραφής των εκπτώσεων:

  • Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής, πρέπει να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (τιμή αναφοράς), βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.
  • Ως προγενέστερη τιμή ορίζεται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του, κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης (δηλαδή πριν τις 14 Ιουλίου).

Η μείωση τιμής κατά τις τακτικές εκπτώσεις μπορεί να έχει την εξής μορφή, πάντα με την προϋπόθεση αναγραφής της προγενέστερης τιμής:

  • Ποσοστό (%), π.χ. «20% έκπτωση».
  • Συγκεκριμένο ποσό, π.χ. «10 ευρώ έκπτωση».
  • Αναγραφή νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή τηςπρογενέστερης (υψηλότερης) τιμής, π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ». Η προγενέστερη τιμή μπορεί να εμφανίζεται και διαγραμμένη.

Επίσης, προσκαλεί το καταναλωτικό κοινό να επισκεφθεί την αγορά του Πειραιά κατά την περίοδο των εκπτώσεων, για ολοκληρωμένες-έξυπνες αγορές. Τα καταστήματα προαιρετικά θα είναι ανοιχτά και την Κυριακή, 20 Ιουλίου, με προτεινόμενο ωράριο 11:00 έως 15:30.

Οι επισκέπτες θα βρουν μια μεγάλη ποικιλία και υψηλής ποιότητας προϊόντα για όλη την οικογένεια και για κάθε σπίτι σε πραγματικές και μοναδικές εκπτώσεις που θα τους ενθουσιάσουν. Παράλληλα, μπορούν να συνδυάσουν τις αγορές τους απολαμβάνοντας τον καφέ, το φαγητό και την διασκέδασή τους στα πολυάριθμα σημεία εστίασης και ψυχαγωγίας της πόλης.

Σας περιμένουμε στον Πειραιά για μια μοναδική εμπειρία αγορών!

Δασμοί ΗΠΑ-ΕΕ: Νέες απειλές, παλιές αβεβαιότητες για την ευρωπαϊκή και ελληνική οικονομία

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς παρακολουθεί με έντονο προβληματισμό τις εξελίξεις στο μέτωπο των εμπορικών σχέσεων Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης, έπειτα από την ανακοίνωση της κυβέρνησης των ΗΠΑ για επιβολή δασμών ύψους 30% σε ευρωπαϊκές εισαγωγές, με ισχύ από την 1η Αυγούστου 2025.

Το νέο αυτό επεισόδιο εμπορικής όξυνσης, που επαναφέρει τις λογικές του προστατευτισμού, συνιστά σοβαρή απειλή για τη σταθερότητα του διεθνούς εμπορικού πλαισίου και έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί αναταράξεις στις αγορές. Η ενδεχόμενη εφαρμογή του μέτρου πλήττει κεντρικούς κλάδους της ευρωπαϊκής παραγωγής και εμπορίας – μεταλλικά και βιομηχανικά προϊόντα, φάρμακα, γεωργικά αγαθά και ψηφιακές υπηρεσίες – προκαλώντας αύξηση του κόστους, μείωση της ανταγωνιστικότητας και αλυσιδωτές επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ηπείρου.

Για την ελληνική οικονομία, η προοπτική σημαντικής μείωσης των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ –σε ποσοστά που μπορεί να ξεπεράσουν το 20%– θα επιφέρει απώλειες σε κρίσιμους κλάδους, όπως τρόφιμα, ποτά και φαρμακευτικά προϊόντα. Το δυσμενές αυτό περιβάλλον ενδέχεται να μεταφραστεί σε πίεση στα εμπορικά αποτελέσματα, στα φορολογικά έσοδα, αλλά και στο διαθέσιμο εισόδημα.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς καλεί:

-την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διαχειριστεί τη διαπραγμάτευση με σαφές στρατηγικό πλαίσιο, διασφαλίζοντας τα συμφέροντα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης,

-την ελληνική Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε μέτρα στήριξης και ενίσχυσης των πληττόμενων κλάδων, με στόχευση σε εξαγωγικές ΜμΕ και

-τους θεσμούς της αγοράς να συνεργαστούν για τη θωράκιση της ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητες.

Σε περιόδους διεθνών αναταραχών, η στήριξη της πραγματικής οικονομίας δεν είναι επιλογή – είναι καθήκον. Και αυτό το καθήκον πρέπει να υπηρετείται με σχέδιο, ευθύνη και φωνή.

Δήλωση του Προέδρου του Ε.Σ.Π., Θοδωρή Καπράλου: «Η απειλή εμπορικού πολέμου δεν αφορά μόνο τις κυβερνήσεις ή τις πολυεθνικές. Αφορά κάθε επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε ένα ανοιχτό και αλληλεξαρτώμενο οικονομικό σύστημα. Σήμερα, το ζήτημα των δασμών ΗΠΑ – ΕΕ δεν είναι απλώς μια εξωτερική υπόθεση, είναι υπόθεση της καθημερινής λειτουργίας και της βιωσιμότητας χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Οφείλουμε να διεκδικήσουμε ξεκάθαρες λύσεις: προστασία από μονομερείς επιβαρύνσεις, διατήρηση της πρόσβασης σε κρίσιμες αγορές, στήριξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Ο Πειραιάς, ως εμπορικό και οικονομικό κέντρο, δεν μένει ανεπηρέαστος – και δεν μένει σιωπηλός.» 

Εμπιστοσύνη στην Αγορά, στήριξη στον καταναλωτή – Οι έλεγχοι είναι καλοδεχούμενοι

Ενόψει της έναρξης των καλοκαιρινών εκπτώσεων και με αφορμή τα δημοσιεύματα για σαρωτικούς ελέγχους στην αγορά με στόχο την αντιμετώπιση φαινομένων κερδοσκοπίας και πλασματικών εκπτώσεων, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς δηλώνει ξεκάθαρα ότι οι έλεγχοι είναι καλοδεχούμενοι, καθώς συμβάλλουν στην ενίσχυση της διαφάνειας, της εμπιστοσύνης και της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Το οργανωμένο εμπόριο έχει επιδείξει εξαιρετικά υψηλή συμμόρφωση με τη νομοθεσία, ειδικά σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση, τη σήμανση εκπτώσεων και την τήρηση των όρων διαφάνειας στις συναλλαγές.

Η αγορά λειτουργεί με σεβασμό στους κανόνες και με υπευθυνότητα απέναντι στον καταναλωτή, που αποτελεί το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο μιας επιχείρησης. Τα καταστήματα, στέκονται μπροστά στο θεσμό των εκπτώσεων με συνέπεια και επαγγελματισμό, επενδύουν καθημερινά στη σχέση εμπιστοσύνης με τον πολίτη και στηρίζουν την τοπική οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.

 «Οι έλεγχοι που διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς και προστατεύουν τον καταναλωτή, όχι μόνο δεν μας φοβίζουν, αλλά μας ενισχύουν. Το υπεύθυνο εμπόριο δεν έχει τίποτα να φοβηθεί και τίποτα να κρύψει. Αντιθέτως, θέλουμε ο κόσμος να γνωρίζει ότι μπορεί να κάνει τις αγορές του με εμπιστοσύνη.

Οι θερινές εκπτώσεις που ξεκινούν, είναι μια ευκαιρία win-win: Οι καταναλωτές επωφελούνται από πραγματικές προσφορές και οι επιχειρήσεις ενισχύουν τη ρευστότητά τους, παραμένοντας ενεργές και ανταγωνιστικές. Ο Πειραιάς είναι μια αγορά ζωντανή, ειλικρινής και ασφαλής. Στηρίζοντάς την, στηρίζουμε και την ίδια την πόλη μας», δηλώνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς καλεί τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν αυτή την εκπτωτική περίοδο, να επισκεφθούν τα καταστήματα της πόλης μας, να επωφεληθούν από τις πραγματικές ευκαιρίες και να ενισχύσουν την τοπική επιχειρηματικότητα που στέκεται δίπλα τους με συνέπεια και αξιοπιστία. 

Οδηγίες Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς προς τα μέλη του για τις καλοκαιρινές εκπτώσεις.

Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (άρθρο 15 παρ. 1 ν. 4177/2013), οι θερινές εκπτώσεις έτους 2025, θα ξεκινήσουν την Δευτέρα, 14 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και το Σάββατο, 30 Αυγούστου.

Σύμφωνα με το άρθρο 9ι ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 5111/2024, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (αναφέρεται συχνά και ως τιμή αναφοράς) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.  Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης στις 14 Ιουλίου.

Ειδικά για τις τακτικές εκπτώσεις, σύμφωνα και με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας (ΥΑ 66877/30-8-2024) η μείωση τιμής μπορεί να έχει την εξής μορφή, πάντα υπό την προϋπόθεση αναγραφής της προγενέστερης τιμής, όπως ορίζεται πιο πάνω:

  • Ποσοστό (%), πχ. «20% έκπτωση».
  • Συγκεκριμένο ποσό, πχ. «10 ευρώ έκπτωση».
  • Αναγραφή νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε, π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ». Η προγενέστερη τιμή μπορεί να εμφανίζεται και διαγραμμένη, π.χ. «50 ευρώ 100 ευρώ».

Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.  Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Ο κανόνας των 60 ημερών είναι αυτός που χρησιμοποιείται συνήθως «εντός» των εκπτώσεων. Χρειάζεται ωστόσο προσοχή: Για να χρησιμοποιήσουμε ως προγενέστερη τιμή αυτή που ίσχυσε πριν από τις εκπτώσεις, δεν πρέπει να γίνει ούτε μία αύξηση τιμής μέσα στις 60 ημέρες, έστω και επάνω στις μειωμένες τιμές, καθώς αυτό αναιρεί αυτομάτως την προγενέστερη τιμή προ των εκπτώσεων.

Γενικά περί των εκπτώσεων:

Τι είναι ανακοίνωση μειωμένης τιμής; Κάθε ανακοίνωση του εμπόρου ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει ένα προϊόν και μπορεί να σχετίζεται με ένα προϊόν ή κατηγορία προϊόντων ή το σύνολο των προϊόντων. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, προγενέστερη τιμή (ή τιμή αναφοράς) είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών πριν την ανακοίνωση.  Εξαίρεση από τον γενικό αυτό κανόνα αποτελεί η προγενέστερη τιμή που θα ισχύσει εντός των 60 ημερών προοδευτικών και διαδοχικών μειώσεων (δηλαδή όπως συνήθως συμβαίνει εντός των τακτικών εκπτώσεων).

Αν ο έμπορος διαθέτει τόσο ηλεκτρονικό όσο και φυσικό κατάστημα ή παραπάνω του ενός καταστήματα και σε αυτά έχει διαφορετικές τιμές, θα πρέπει να καθορίσει την προγενέστερη τιμή για καθένα από αυτά.

Δεν επιτρέπεται η αναφορά της προτεινόμενης λιανικής τιμής ως προγενέστερης τιμής στις εκπτώσεις. Μπορεί να παρατεθεί μόνο ως σύγκριση τιμών χωρίς να δίνεται η εντύπωση ότι πρόκειται για μείωση τιμών. Για παράδειγμα, απαγορεύεται να πωλείται προϊόν με την ένδειξη μειωμένης τιμής ως ποσοστό επί της προτεινόμενης τιμής τιμοκαταλόγου.

Είναι δυνατή η ανακοίνωση γενικής μείωσης τιμών σε μία κατηγορία προϊόντων αλλά θα πρέπει να γίνεται αναφορά τόσο στη μειωμένη τιμή όσο και στην προγενέστερη τιμή για κάθε προϊόν.

Σύμφωνα με την Οδηγία για τις Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές (98/6/ΕΚ), εμπορική πρακτική είναι κάθε πράξη, παράλειψη, τρόπος συμπεριφοράς ή εκπροσώπησης, εμπορική επικοινωνία (με τη μορφή διαφήμισης), ενός εμπόρου η οποία μπορεί να επηρεάσει την οικονομική απόφαση του καταναλωτή να αγοράσει ή όχι ένα προϊόν ή να κάνει χρήση ή μη μιας υπηρεσία. Όταν ο έμπορος επιθυμεί να προωθήσει τα προϊόντα του με ισχυρισμούς σε σχέση με την τιμή, αυτοί πρέπει να είναι διαφανείς.  Στην περίπτωση πρόσκλησης για αγορά θα πρέπει να περιλαμβάνονται ουσιώδεις πληροφορίες σχετικά με την τιμή, τους τυχόν φόρους, τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται μία τιμή, τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις όπως έξοδα αποστολής.  Αν δεν είναι εφικτό να υπολογιστούν εκ των προτέρων, είναι απαραίτητη η ενημέρωση για την τυχόν επιβάρυνση και τον τρόπο υπολογισμού τους.

Εκτός από τα παραπάνω, χρήσιμο είναι να ξέρουμε ότι δεν επιτρέπεται η χρέωση επιβάρυνσης για την χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, καθώς και ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή απέναντι σε συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών που θεωρούνται ευάλωτες λόγω αναπηρίας, ηλικίας κ.λπ.

-Παράδειγμα διαδοχικών μειώσεων εντός του χρονικού διαστήματος των 60ημερών:

Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός δεδομένου προϊόντος την 14η Ιουλίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και έως και 30 Ιουλίου διαθέτει το προϊόν με έκπτωση 20% στα 80 €.  Στη συνέχεια στις 16 Αυγούστου προχωρά σε περαιτέρω μείωση και διαθέτει το προϊόν στα 70 €.

Στις 16 Αυγούστου θα δικαιούται να επικαλείται ως προγενέστερη τιμή τα 100 € με δεδομένο ότι έχουμε προοδευτικές μειώσεις και βρισκόμαστε εντός του χρονικού διαστήματος των 60 ημερών από την αρχική μείωση.

Μετά την πάροδο όμως των 60 ημερών από τις 14 Ιουλίου π.χ. 20 Σεπτεμβρίου, ο έμπορος που θέλει να προχωρήσει σε προσφορές μετά τις εκπτώσεις, δεν θα μπορεί να επικαλείται ως προγενέστερη τιμή τα 100 € αλλά την νέα χαμηλότερη τιμή που θα έχει διαμορφωθεί μέσα στις 30 προηγούμενες ημέρες των τακτικών εκπτώσεων (αυτονόητα με τον τρόπο αυτό οι προσφορές που έπονται των εκπτώσεων θα πρέπει να έχουν ακόμα χαμηλότερες τιμές από αυτές των εκπτώσεων, οπότε δεν ξέρουμε κατά πόσο ευνοούνται).

-Παράδειγμα αυξομειώσεων (άρα μη διαδοχικών μειώσεων εντός των 60 ημερών)

Έμπορος με προγενέστερη τιμή ενός ζευγαριού παπουτσιών στα 100 € ξεκινάει τις εκπτώσεις στις 14 Ιουλίου ως εξής:

1η ημέρα: Μείωση τιμής στα 70 € – Ανακοίνωση: 100 € τώρα μόνο 70 €.

4η ημέρα: Μείωση τιμής στα 60 € – Ανακοίνωση: 100 € τώρα μόνο 60 €.

8η ημέρα: Αύξηση τιμής στα 90 € – Παράθεση μόνο της τιμής των 90 € (δεν επιτρέπεται ανακοίνωση μείωσης τιμής για την 8η -30η ημέρα, γιατί έχουμε αύξηση της τιμής).

31η ημέρα: Μείωση τιμής στα 80 € – Παράθεση μόνο της τιμής των 80 € (δεν επιτρέπεται ανακοίνωση μείωσης τιμής, καθώς η χαμηλότερη τιμή -άρα και η προγενέστερη τιμή- κατά το χρονικό διάστημα των προηγούμενων 30 ημερών είναι πια τα 70 € και όχι τα αρχικά 100 €).

34η ημέρα: Μείωση τιμής στα 45 € – Ανακοίνωση: 70 € τώρα μόνο 45 € (καθώς η χαμηλότερη κατά το χρονικό διάστημα των προηγούμενων 30 ημερών τιμή ήταν τα 70 € η οποία και αποτελεί την προγενέστερη τιμή).

38η ημέρα: Μείωση τιμής στα 30 € – Ανακοίνωση: 70 € τώρα μόνο 30 € (εδώ έχουμε διαδοχική έκπτωση η οποία ξεκίνησε την 34η ημέρα, ο έμπορος διατηρεί ως προγενέστερη τιμή τα 70 €).

Παρακαλούμε σημειώστε ότι, πρέπει να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση των διατάξεων περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών, καθώς οι κυρώσεις είναι σημαντικές. 

Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή των τακτικών θερινών εκπτώσεων, ήτοι στις 20 Ιουλίου 2025. Υπενθυμίζουμε ότι, το πλαίσιο ωραρίου για τις ανωτέρω Κυριακές καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.

Επομένως, προτείνουμε στους συναδέλφους που επιθυμούν να ανοίξουν την Κυριακή 20 Ιουλίου, να λειτουργήσουν από τις 11.00 π.μ. έως τις 3.30 μ.μ.

Μεταβολή του χρόνου υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ από τρίμηνο σε μήνα για νέες επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία

Με την (Α. 1049/2025) απόφαση της ΑΑΔΕ επέρχονται σημαντικές αλλαγές στο μέχρι πρότινος ισχύον πλαίσιο υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ των επιχειρήσεων με απλογραφικό λογιστικό σύστημα.

Πιο συγκεκριμένα, όλες ανεξαιρέτως οι νέες με έναρξη εργασιών από 1/1/2024 και μετά επιχειρήσεις, κατά βάση Ατομικές,  που τηρούν απλογραφικά βιβλία υποχρεούνται πλέον να υποβάλλουν την περιοδική δήλωση ΦΠΑ σε μηνιαία και όχι τριμηνιαία βάση.

Αντιθέτως, για τις παλαιότερες με σύσταση έως 31/12/2023 επιχειρήσεις που τηρούν επίσης απλογραφικό σύστημα,  το νέο πλαίσιο είναι περισσότερο ελαστικό και εναπόκειται στη βούλησή τους εάν επιθυμούν να μεταταχθούν στο καθεστώς μηνιαίας καταβολής του φόρου. Οι διατάξεις αφορούν στις προαναφερθείσες επιχειρήσεις που διενεργούν φορολογητέες πράξεις ή πράξεις απαλλασσόμενες του ΦΠΑ για τις οποίες έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, με τις σχετικές διατάξεις ωστόσο να μην εφαρμόζονται κατά το χρονικό διάστημα εργασιών υπό ίδρυση επιχείρησης, φυσικού ή νομικού προσώπου.

Με τα νέα λοιπόν δεδομένα, προκύπτουν δύο κατηγορίες επιχειρήσεων, οι παλιές με έναρξη έως 31/12/2023 και οι νέες με έναρξη από 1/1/2024 και μετά.

Οι τελευταίες αποτελούν το σημείο αναφοράς της Απόφασης, καθώς εντάσσονται υποχρεωτικά και για τουλάχιστον 24 μήνες από τη σύστασή τους σε καθεστώς μηνιαίας υποβολής ΦΠΑ, μετά το πέρας όμως των οποίων έχουν τη δυνατότητα είτε να επιστρέψουν στην καταβολή ΦΠΑ ανά τρίμηνο είτε να συνεχίσουν να εξοφλούν τον φόρο σε μηνιαία βάση.

Από την άλλη, για τις παλαιότερες δεν αλλάζει κάτι στην ουσία παρά μονάχα το γεγονός πως τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν προαιρετικά να καταβάλλουν σε μηνιαία πλέον βάση τον ΦΠΑ τους. Ως μοναδικός περιορισμός της εθελοντικής μεταβολής καθεστώτος (από μηνιαία υποβολή ΦΠΑ σε τριμηνιαία και το αντίστροφο), τόσο για τις νέες επιχειρήσεις και αφού παρέλθει το υποχρεωτικό 24μηνο της μηνιαίας υποχρεωτικής υποβολής ΦΠΑ, όσο και για τις παλιές, ορίζεται η αναγκαστική παραμονή σε αυτό για τουλάχιστον 12 μήνες. Κατά τα λοιπά, για τα νομικά πρόσωπα (διπλογραφικά βιβλία) η παρούσα Απόφαση δεν επιφέρει την παραμικρή αλλαγή στην υφιστάμενη υποχρέωση υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ ανά μήνα.

Για την πληρέστερη κατανόηση των οριζόμενων στην Απόφαση τροποποιήσεων, παρατίθενται τα κυριότερα σημεία αυτής με τις απαραίτητες διευκρινίσεις:

  • Υποχρεωτικά:  Επιχειρήσεις που κάνουν έναρξη εργασιών από 1/4/2025 και μετά (νέες) υπάγονται αυτόματα, από τον πρώτο κιόλας μήνα λειτουργίας τους στο καθεστώς μηνιαίας υποβολής ΦΠΑ. Η αναγκαστική υπαγωγή στην ανά μήνα  καταβολή του φόρου έχει διάρκεια 24 μηνών από την ημερομηνία σύστασή τους και έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή. Βάσει των παραπάνω, όσες επιχειρήσεις έκαναν έναρξη των εργασιών τους τον Απρίλιο 2025 θα έπρεπε να είχαν καταβάλλει έως 31/5/2025 τον ΦΠΑ μηνός Απριλίου.
  • Υποχρεωτικά: Επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη από 1/1/2024 ως 31/3/2025 (νέες) εντάσσονται και αυτές στην αναγκαστική υπαγωγή καταβολής μηνιαίου ΦΠΑ, αλλά για αυτές η διαδικασία θα εκκινήσει από την προσεχή Τρίτη 1/7/2025  και θα κληθούν συνεπώς να εξοφλήσουν αρχικώς τον ΦΠΑ του β΄ τριμήνου 2025 και στη συνέχεια θα υπαχθούν στο καθεστώς μηνιαίας υποβολής ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει πως έως και τις 31/8/2025 υποχρεούνται να καταβάλλουν τον ΦΠΑ μηνός Ιουλίου 2025. Και για αυτές τις επιχειρήσεις ισχύει η υποχρεωτική παραμονή στο συγκεκριμένο καθεστώς για 24 μήνες από την ημερομηνία σύστασής τους και μία επιχείρηση με έναρξη εργασιών στις 1/1/2024 θα πρέπει να παραμείνει στο μηνιαίο καθεστώς ΦΠΑ αναγκαστικά έως 31/12/2025.
  • Οι δύο προαναφερθείσες κατηγορίες επιχειρήσεων που έχουν υπαχθεί αναγκαστικά στη μηνιαία υποβολή δήλωσης ΦΠΑ και έχουν κάνει έναρξη μετά τις 1/1/2024, μπορούν αφού παρέλθουν 24 μήνες από τη σύστασή τους να επιλέξουν προαιρετικά την υπαγωγή/επαναφορά  τους στο καθεστώς της τριμηνιαίας υποβολής δήλωσης ΦΠΑ. Η επιλογή μπορεί να γίνει μέχρι την προτελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Ιανουαρίου ή Απριλίου ή Ιουλίου ή Οκτωβρίου, κατά περίπτωση, ενώ η ισχύς της επιλογής φορολογικής περιόδου εκκινεί από την 1η ημέρα του μήνα υποβολής της δήλωσης. Σε περίπτωση που για τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη μετά την 01/01/2024 και έχουν παρέλθει οι 24 μήνες υποχρεωτικής μηνιαίας υποβολής ΦΠΑ, επιλεχθεί εν τέλει και προαιρετικά η μεταβολή του καθεστώτος σε ανά τρίμηνο καταβολή της υποχρέωσης , η απόφασή τους δεν δύναται να αλλάξει πριν την παρέλευση 12 μηνών από την εθελοντική υπαγωγή τους στο νέο καθεστώς.
  • Προαιρετικά: Οι επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη έως τις 31/12/2023 (παλιές) παραμένουν στο καθεστώς τρίμηνης υποβολής ΦΠΑ, αλλά από 1/10/2025 και μετά θα μπορούν να επιλέξουν, εθελοντικά, να μεταπηδήσουν σε καθεστώς μηνιαίας υποβολής. Η δήλωση επιλογής μηνιαίας φορολογικής περιόδου υποβάλλεται μέχρι την προτελευταία εργάσιμη των μηνών Ιανουαρίου ή Απριλίου ή Ιουλίου ή Οκτωβρίου, κατά περίπτωση, ενώ η ισχύς της εκκινεί από την 1η ημέρα του μήνα υποβολής της δήλωσης και έχει κατ’ ελάχιστον διάρκεια 12 μηνών.

Ευρωπαϊκοί πόροι: ‘Ωρα να φτάσουν στην πραγματική οικονομία

Με αφορμή τη διυπουργική παρουσίαση για τη νέα γενιά ευρωπαϊκών πόρων, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τονίζει πως η αξιοποίηση τους δεν μπορεί να μείνει στα χαρτιά. Αν ο στόχος είναι μια πιο ανθεκτική και ανταγωνιστική ελληνική οικονομία, τότε ο δρόμος περνά και μέσα από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τους εμπόρους, τα τοπικά δίκτυα, τα καταστήματα, που δίνουν ζωή στις πόλεις.

Ο Πειραιάς είναι έτοιμος να διεκδικήσει το μερίδιο που του αναλογεί. Είναι λιμάνι, είναι πύλη της χώρας, είναι κόμβος εμπορίου και τουρισμού. Χρειάζεται όμως επενδύσεις σε ψηφιακή αναβάθμιση, κατάρτιση, πράσινες μεταβάσεις και ουσιαστική πρόσβαση στη χρηματοδότηση.

Η Κυβέρνηση οφείλει να κάνει πράξη αυτό που εδώ και χρόνια ζητά η αγορά:

✅ Λιγότερη γραφειοκρατία,

✅ Διαφάνεια στις διαδικασίες,

✅ Κίνητρα για καινοτομία,

✅ Εμπιστοσύνη στις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις.

Δήλωση Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρή Καπράλου:

 «Τα ευρωπαϊκά κονδύλια δεν είναι τρόπαιο, είναι εργαλείο. Και το εργαλείο αυτό πρέπει να φτάσει στα χέρια εκείνων που κρατούν όρθια την ελληνική οικονομία, στις ΜμΕ.

Ο Πειραιάς δεν ζητά χάρη. Ζητά σχέδιο, διαφάνεια και ίσους όρους. Είναι αδιανόητο το 2025 να μιλάμε ακόμα για δυσπρόσιτα προγράμματα και χρήματα που “λιμνάζουν” σε φακέλους.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς είναι εδώ για να συνεργαστεί θεσμικά και να εγγυηθεί, πως οι πόροι θα φέρουν ανάπτυξη με πραγματικό αντίκρισμα στην αγορά και στους ανθρώπους της.» 

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς για τις εξελίξεις γύρω από τις πλατφόρμες Ultra-Fast Fashion-“Ήρθε η ώρα για ευρωπαϊκούς και εθνικούς κανόνες δίκαιου ανταγωνισμού”

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά χαιρετίζει τη νομοθετική πρωτοβουλία της Γαλλίας, η οποία δείχνει τον δρόμο για τη ρύθμιση των πλατφορμών ultra-fast fashion και από την ελληνική πολιτεία. Με μέτρα όπως η επιβολή οικολογικού τέλους, η απαγόρευση διαφήμισης, η υποχρεωτική διαφάνεια ως προς την περιβαλλοντική επιβάρυνση και η άρση των δασμολογικών προνομίων για φθηνά εισαγόμενα προϊόντα, τίθεται ένα ελάχιστο όριο προστασίας για τις ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Επανειλημμένα  έχουμε επισημάνει τους στρεβλούς όρους ανταγωνισμού που διαμορφώνονται από την ανεξέλεγκτη εισροή προϊόντων από τρίτες χώρες, τα οποία κυκλοφορούν χωρίς συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, χωρίς επαρκή φορολογικό έλεγχο και χωρίς οικολογικό αποτύπωμα.

Σήμερα, ζητούμε από την Πολιτεία:

1. Την υποστήριξη της  πρότασης σε επίπεδο Ε.Ε. για κατάργηση της ατέλειας σε δέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ που εισάγονται από τρίτες χώρες.

2. Την ενίσχυση των ελέγχων τελωνειακής συμμόρφωσης και ασφάλειας όλων των προϊόντων, καθώς και την παρακολούθηση της δραστηριότητας των πλατφορμών στις ελληνικές αγορές.

3. Την αυστηροποίηση των υποχρεώσεων για οικολογική και καταναλωτική σήμανση, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν τις πραγματικές επιπτώσεις των επιλογών τους.

4. Την οριοθέτηση διαφημιστικής παρουσίας αυτών των πλατφορμών, ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα, όπου ασκούν επιρροή χωρίς εποπτεία.

Η προστασία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας δεν αποτελεί συντεχνιακή διεκδίκηση, είναι αναγκαία προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα κλάδων της οικονομίας, τη διατήρηση θέσεων εργασίας, τη φορολογική δικαιοσύνη και την κοινωνική συνοχή.

Δήλωση Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θ. Καπράλου:

«Ο δίκαιος ανταγωνισμός δεν είναι ζήτημα επιλογής. Η Ευρώπη πρέπει να προστατεύσει τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της: τις τοπικές επιχειρήσεις, την απασχόληση και τους καταναλωτές της. Οι εξελίξεις στη Γαλλία δείχνουν τον δρόμο και για την Ελλάδα».

Οι Τράπεζες οφείλουν να επιστρέψουν στον θεσμικό τους ρόλο

Οι πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Εθν. Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, στη Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, αποτελούν ένα σαφές πολιτικό μήνυμα προς τον τραπεζικό τομέα: η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς ενεργή και δίκαιη συμμετοχή των τραπεζών στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.

Στον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς χαιρετίζουμε την παρέμβαση του Υπουργού και επισημαίνουμε την ανάγκη να επανέλθουν οι τράπεζες στον θεσμικό τους ρόλο: να λειτουργούν, ως μοχλός στήριξης της επιχειρηματικότητας και όχι απλώς ως διαχειριστές κινδύνου.

Η χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, η υποστήριξη της στεγαστικής πίστης και η αποσυμφόρηση της γραφειοκρατίας στις διαδικασίες δανειοδότησης αποτελούν βασικά προαπαιτούμενα για την ανάταξη της αγοράς. Η αποχή των τραπεζών από την πραγματική οικονομία, δημιουργεί συνθήκες αποκλεισμού για χιλιάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

«Το εμπόριο χρειάζεται ρευστότητα, σταθερότητα και αξιοκρατία. Οι τράπεζες καλούνται να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Χρειαζόμαστε δίκαιη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, όχι όρους που αποκλείουν τους μικρότερους. Ο θεσμικός τους ρόλος είναι να στηρίζουν, όχι να παρακολουθούν», δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θοδωρής Καπράλος.

Καλούμε την Πολιτεία και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών να προχωρήσουν σε:

  • Στοχευμένα εργαλεία ρευστότητας για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με χαμηλό κόστος και λογικές εξασφαλίσεις.
  • Απλοποίηση των διαδικασιών έγκρισης και μείωση του γραφειοκρατικού κόστους.
  • Ενίσχυση της στεγαστικής πίστης, ειδικά για τα νέα ζευγάρια και τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, που κρατούν «όρθια» την κατανάλωση και την αγορά.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, εκπροσωπώντας τον πυρήνα της τοπικής επιχειρηματικότητας, παραμένει ανοιχτός σε κάθε ουσιαστικό διάλογο και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες συνεργασίας με τους θεσμικούς φορείς για ένα υγιές, δυναμικό και δίκαιο τραπεζικό περιβάλλον. 

Επιτυχής η Ημερίδα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς «Αναπτύσσοντας το μέλλον: Γυναίκες που δημιουργούν ευκαιρίες».

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 25 Ιουνίου, η ημερίδα που διοργάνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με τίτλο «Αναπτύσσοντας το μέλλον: Γυναίκες που δημιουργούν ευκαιρίες».

Στόχος της ημερίδας ήταν η ενδυνάμωση των γυναικών επιχειρηματιών και επαγγελματιών, προσφέροντάς τους απαραίτητες γνώσεις, πρακτικά εργαλεία και πολύτιμες ευκαιρίες δικτύωσης. Η εκδήλωση, που διεξήχθη υπό την αιγίδα του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, εντάσσεται στο πλαίσιο της διαρκούς επιμόρφωσης των μελών του Συλλόγου και ήταν ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους.

Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος, στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε στην κρίσιμη σημασία της ενίσχυσης του ρόλου των γυναικών στην επιχειρηματικότητα και την οικονομία, τονίζοντας την αδιάκοπη προσπάθεια του Συλλόγου για τη στήριξη των μελών του.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους και απηύθυναν χαιρετισμό οι:

  • Δόμνα Μιχαηλίδου, Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
  • Σταυρούλα Αντωνάκου, Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά
  • Μαρία Συρεγγέλα, Βουλευτής Β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών
  • Ανδριάνα Ζαρακέλη, Αντιδήμαρχος Εξωστρέφειας, Τουρισμού & Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Πειραιά

Η Β’ Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Μαρία Πιττάκη, στην εισαγωγική της ομιλία υπογράμμισε την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός περιβάλλοντος που ενθαρρύνει την ανάπτυξη και την καινοτομία για τις γυναίκες επαγγελματίες.

Ακολούθησαν οι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ομιλίες από καταξιωμένες κυρίες στους τομείς της επιχειρηματικότητας, της εκπαίδευσης και της καινοτομίας:

  • Ελένη Κορωνάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εταιρείας «D. Koronakis S.A.», επίτιμη Αντιπρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, με θέμα: «Παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν γυναίκες επιχειρηματίες στην επιτυχία».
  • Χρυσούλα Κονιάκου, Συνιδρύτρια & Διευθύνουσα Σύμβουλος του Εργαστηρίου Ρομποτικής MellonLab, Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος, με θέμα: «Η Καινοτομία Είναι Γυναικεία Υπόθεση».
  • Τζίνα Πολέμη, Ιδρύτρια & Διευθύνουσα Σύμβουλος της «Regatta Plus», Πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού, με θέμα: «Η εξέλιξη του yachting στη χώρα μας και οι ευκαιρίες που απορρέουν στον επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων».
  • Μαριάννα και Έλενα Σαμούχου Παγώνη, του Ομίλου «Pagoni Moda» και «Pagoni Maison des Cravates», με θέμα: «Από την ρίζα στην κορυφή: Η δύναμη των γυναικών, η δύναμη της οικογένειας».
  • Σοφία Κάντα, Chief Human Resources Officer, Alphabet Education, (Μητροπολιτικό Κολλέγιο, ΣΑΕΚ ΑΚΜΗ), με θέμα: «Γυναίκες και Ηγεσία στην Εκπαίδευση. Ενδυναμώνοντας τη νέα γενιά επαγγελματιών».
  • Έλλη Μουχτάρη, Ιδρύτρια της Elora Media & Elora Watches, Branding Strategist, Business Mentor στο WHEN, WordCamp Organiser, με θέμα: «Γυναίκα, Επιχείρηση, Όραμα: Χτίσε το προσωπικό σου brand από την αρχή».

Συντονίστρια της Ημερίδας ήταν η κα Έλλη Μουχτάρη.

Η ημερίδα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, προσφέροντας στους συμμετέχοντες πολύτιμες γνώσεις και έμπνευση για την περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρηματικής τους δράσης.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς θα συνεχίσει να διοργανώνει παρόμοιες πρωτοβουλίες προς όφελος των μελών του και της τοπικής κοινωνίας.

Δημοσίευση απόφασης για την εξαίρεση από την υποχρεωτική ασφάλιση

Από 1ης Ιουνίου 2025, τέθηκε σε εφαρμογή η υποχρέωση ασφάλισης για επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα για το προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των 500.000 ευρώ. 

Η ασφάλιση θα πρέπει τουλάχιστον να καλύπτει υλικές ζημιές από δασική πυρκαγιά, πλημμύρα, σεισμό στα ιδιόκτητα κτίρια και στα λοιπά στοιχεία του ενεργητικού της επιχείρησης, όπως ο εξοπλισμός, οι πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα και για ποσοστό τουλάχιστον 70% της αξίας του συνόλου του παραπάνω ενεργητικού.

Μετά από συνεχείς προσπάθειες και διαβουλεύσεις του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και της ΕΣΕΕ με το Υπουργείο Ανάπτυξης, εκδόθηκε και δημοσιεύτηκε τελικά στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 2810Β΄-επισυνάπτεται στην παρούσα) η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 96806 ΕΞ 2025, με την οποία τίθενται οι όροι για την εξαίρεση των επιχειρήσεων, οι οποίες αντιμετωπίζουν αρνήσεις ασφάλισης από τις ασφαλιστικές εταιρείες, από την παραπάνω υποχρέωση. Συγκεκριμένα:

  1. Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να απαντούν, μέσα σε 30 ημέρες, θετικά ή αρνητικά στα αιτήματα ασφάλισης των επιχειρήσεων.  Μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας αυτής, θεωρείται ότι έχει χορηγηθεί αρνητική απάντηση. 
  • Οι επιχειρήσεις οι οποίες έλαβαν τουλάχιστον 2 αρνητικές απαντήσεις σε αιτήματα ασφάλισης από διαφορετικές ασφαλιστικές εταιρείες εξαιρούνται καταρχήν της υποχρεωτικής ασφάλισης. Η εξαίρεση ισχύει για δύο 2 έτη.  Μετά την παρέλευση των 2 ετών, η επιχείρηση πρέπει να επανυποβάλλει αίτηση. Στην περίπτωση που λάβει εκ νέου 2 αρνητικές απαντήσεις, εξαιρείται από την υποχρέωση ασφάλισης και για το μέλλον, χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε άλλη ενέργεια εκ μέρους της.
  • Εάν η αρνητική απάντηση και από τις 2 ασφαλιστικές εταιρίες αναφέρει έναν ή και περισσότερους κινδύνους, η εξαίρεση καταλαμβάνει μόνο αυτόν ή τους συγκεκριμένους κινδύνους. Εάν η αρνητική απάντηση αναφέρει ορισμένα στοιχεία του ενεργητικού, για τα οποία δεν μπορεί να ασφαλιστεί η επιχείρηση, η εξαίρεση καταλαμβάνει μόνο τα στοιχεία του ενεργητικού που δεν είναι ασφαλίσιμα.

Είναι αυτονόητο, ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία θα πρέπει να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στο αρχείο της κάθε επιχείρησης για τον οποιοδήποτε έλεγχο, ο οποίος έχει ανατεθεί στην Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς.  Χρειάζεται δε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό, καθώς τα πρόστιμα είναι μεγάλα και δεν υπάρχει κανένας λόγος να επιβάλλονται ειδικά αυτή την εποχή.

Μικρές επιχειρήσεις σε ψηφιακό αδιέξοδο-Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ζητά στήριξη για μια δίκαιη μετάβαση στο νέο καθεστώς

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς με επιστολή του στους Υπουργούς Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καλεί την Πολιτεία να υιοθετήσει άμεσα μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων που δοκιμάζονται από το βάρος του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Στη σχετική επιστολή επισημαίνονται τα πολλαπλά κόστη συμμόρφωσης (ταμειακές μηχανές, ERP, e-τιμολόγηση, myDATA), το αυξανόμενο τραπεζικό κόστος, αλλά και η απουσία υποστήριξης σε ψηφιακά αναλφάβητους επαγγελματίες, ιδίως μεγαλύτερων ηλικιών.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ζητά:

  • Κρατική κάλυψη του κόστους τεχνολογικής συμμόρφωσης
  • Δωρεάν δημόσια πλατφόρμα e-τιμολόγησης
  • Επιμόρφωση επαγγελματιών που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν
  • Ανώτατα όρια στις τραπεζικές χρεώσεις POS και ηλεκτρονικών υπηρεσιών

Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θ. Καπράλος, δηλώνει: «Η ψηφιοποίηση δεν μπορεί να προχωρά με θύματα τους μικρούς. Είναι εθνική ανάγκη να εφαρμοστεί πολιτική ψηφιακής ισότητας και όχι αποκλεισμού. Ζητούμε μια δίκαιη και εφικτή μετάβαση για όλους.»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς παραμένει αρωγός στην εξέλιξη και την προσαρμογή, ζητώντας ωστόσο η Πολιτεία να μην απομακρύνεται από τις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες των ανθρώπων της αγοράς. 

Κατανάλωση στα χαρτιά-Πίεση στις επιχειρήσεις

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς σχολιάζει την οικονομική ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος για το Α’ τρίμηνο του 2025.

Η ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου του 2025 αποτυπώνει αύξηση 2,2% σε ετήσια βάση, με κύριο μοχλό την ιδιωτική κατανάλωση (+1,9%). Ωστόσο, αυτή η θετική μακροοικονομική ένδειξη δεν αντανακλάται στις καθημερινές επιδόσεις του λιανεμπορίου, ιδιαίτερα στις παραδοσιακές αγορές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας.

Στο έδαφος, οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν στασιμότητα στον τζίρο, υψηλό λειτουργικό κόστος και μειωμένη ρευστότητα. Η κατανάλωση μετατοπίζεται σε κλάδους και μοντέλα εκτός φυσικού εμπορίου, ενώ η μαζική διαρροή προς κινεζικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, που δεν υπόκεινται σε ενιαίους ευρωπαϊκούς κανόνες, συνιστά πλήγμα για τον θεμιτό ανταγωνισμό.

Παράλληλα, η κάμψη των επενδύσεων (-3,2%) και η επιβράδυνση των εξαγωγών ενισχύουν το κλίμα αβεβαιότητας, ενώ η αργή απορρόφηση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καθυστερεί την είσοδο ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Σύμφωνα με δήλωση του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θ. Καπράλου: «Δεν υπάρχει πραγματική ανάπτυξη όσο αδειάζουν τα καταστήματα και γεμίζουν τα καλάθια από πλατφόρμες εκτός Ευρώπης. Οι αριθμοί μπορεί να δείχνουν ανάκαμψη, αλλά η αγορά λειτουργεί υπό πίεση. Οι μικρές επιχειρήσεις, που κρατούν ζωντανές τις τοπικές οικονομίες, δεν βλέπουν αύξηση της κατανάλωσης. Αν δεν υπάρξουν στοχευμένα μέτρα στήριξης και προστασία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο εμπορικός ιστός θα συνεχίσει να συρρικνώνεται.»