Αρχική Blog Σελίδα 2

Εποικοδομητική η συνάντηση του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς με τον νέο Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά

Ιδιαίτερα εποικοδομητική και σε θετικό κλίμα ήταν η πρώτη συνάντηση μεταξύ του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θ. Καπράλου και τoυ νέου Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Σ. Βοϊδονικόλα, στα γραφεία του, την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου, στην οποία παρευρέθηκε η Β΄ Αντιπρόεδρος του Συλλόγου κ. Μ. Πιττάκη.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ανάληψης των καθηκόντων του νέου Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά και στο πλαίσιο της άριστης συνεργασίας της Αντιπεριφέρειας Πειραιά με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς, για την βέλτιστη αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν στη βιωσιμότητα και στην εύρυθμη λειτουργία των πειραϊκών επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, στη συζήτηση αναδείχθηκε η ανάγκη για στρατηγικό σχεδιασμό και η σημασία του ρόλου της Αντιπεριφέρειας στην προώθηση και εκμετάλλευση του τουριστικού αποτυπώματος που προέρχεται από την κρουαζιέρα και όχι μόνο, με σκοπό την προβολή της πειραϊκής Αγοράς και την ανάπτυξη της οικονομίας της πόλης.

Επιπλέον, από πλευράς Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς  τονίστηκε η επιτακτική ανάγκη για την πραγματοποίηση στοχευμένων και συντονισμένων παρεμβάσεων από την Αντιπεριφέρεια, με σκοπό την έμπρακτη στήριξη των πειραϊκών επιχειρήσεων, οι οποίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από διάφορους παράγοντες, καθώς και η επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων και πρωτοβουλιών που έχουν ήδη δρομολογηθεί.

Ακολούθησε διάλογος και ανταλλαγή απόψεων με τις δυο πλευρές να συμφωνούν να διατηρήσουν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας, προκειμένου να συνεργαστούν και να συντονίσουν δράσεις, που θα συμβάλλουν στη στήριξη του πειραϊκού εμπορίου και στην περαιτέρω αναβάθμιση της λειτουργίας και της εικόνας της πόλης.

Τιμητική εκδήλωση για τους σχολικούς τροχονόμους του Δήμου Πειραιά στη Δημοτική Πινακοθήκη

Με σεβασμό και εκτίμηση προς το έργο των σχολικών τροχονόμων του Δήμου Πειραιά, που συχνά παραμένει αθόρυβο, αλλά είναι απολύτως απαραίτητο, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση προς τιμήν τους, στη Δημοτική Πινακοθήκη. Σημειώνεται ότι, διανεμήθηκε από τον Δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη και τον Πρόεδρο του ΕΣΠ Θοδωρή Καπράλο στους σχολικούς τροχονόμους βασικός εξοπλισμός για την καθημερινή τους υπηρεσία, μεταξύ άλλων, γάντια, τα οποία ήταν ευγενική χορηγία του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και σφυρίχτρες.

Παράταση πλαφόν 3% και φορολογικά κίνητρα για εμπόρους και ιδιοκτήτες – Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ανοίγει το φάκελο της επαγγελματικής στέγης

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς απέστειλε επιστολές προς τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εθν. Οικονομίας & Οικονομικών, ζητώντας άμεσες παρεμβάσεις για τη διασφάλιση της επαγγελματικής στέγης, που αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες κόστους για τις επιχειρήσεις.

        Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 1ο εξάμηνο 2024, οι μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση τζίρου, ενώ οι θερινές εκπτώσεις δεν κατάφεραν να ενισχύσουν την κατανάλωση. 

          Προς το Υπουργείο Ανάπτυξης, ζητήθηκε:

  • Παράταση του πλαφόν 3% στις αυξήσεις μισθωμάτων και για το 2025, με δυνατότητα επανεξέτασης ανά έτος, ανάλογα με την πορεία της οικονομίας.
  • Θέσπιση ελάχιστης διάρκειας 6 ετών στα επαγγελματικά μισθωτήρια, με δυνατότητα παράτασης για ακόμα 3 έτη, εφόσον ο μισθωτής είναι συνεπής. 
  • Δικαίωμα προαίρεσης παράτασης δύο ετών στις τρέχουσες μισθώσεις, με ετήσια αύξηση έως 3%, ώστε να αποφεύγονται βίαιες εξώσεις και να διασφαλίζεται ο στοιχειώδης προγραμματισμός των επιχειρήσεων.

Προς το Υπουργείο Οικονομικών, προτάθηκε:

  • Επέκταση της έκπτωσης 3% στον ΕΝΦΙΑ και για τα ακίνητα των νομικών προσώπων.
  • Μείωση της φορολογίας στα ενοίκια, ώστε να στηριχθούν και οι ιδιοκτήτες.
  • Φορολογικά κίνητρα για ιδιοκτήτες που επενδύουν σε ενεργειακή αναβάθμιση επαγγελματικών ακινήτων.

          Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος, δήλωσε: «Η επαγγελματική στέγη είναι ζωτικής σημασίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η αγορά δεν είναι καλά, οι μικρές επιχειρήσεις πιέζονται ασφυκτικά και η αναγκαστική μετακίνηση λόγω λήξης μισθωτηρίων μπορεί να οδηγήσει σε λουκέτα. Γι αυτό ζητάμε ρεαλιστικά μέτρα διάρκειας και σταθερότητας, αλλά και επέκταση του πλαφόν 3% στις αυξήσεις μισθωμάτων για τον επόμενο χρόνο, ώστε να δοθεί ανάσα σε επιχειρήσεις και ιδιοκτήτες. Η ισορροπία είναι το κλειδί για να μείνει ζωντανή η αγορά μας.»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τονίζει, ότι μόνο με ρεαλιστικές και ισορροπημένες λύσεις για μισθωτές και ιδιοκτήτες μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, να προστατευθούν θέσεις εργασίας και να μείνουν ζωντανά τα εμπορικά κέντρα των πόλεων.

Το ενεργειακό κόστος “γονατίζει” τις εμπορικές επιχειρήσεις-Ώρα για ουσιαστικές παρεμβάσεις

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς εκφράζει την έντονη ανησυχία και αγανάκτηση του εμπορικού κόσμου, για το δυσβάσταχτο ενεργειακό κόστος που συνεχίζει να πλήττει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Παρά τις πρόσφατες εξαγγελίες για «μειώσεις» στους λογαριασμούς, το πρόβλημα παραμένει βαθύτερο, καθώς συνδέεται με τη δομή και λειτουργία της ίδιας της αγοράς ενέργειας στη χώρα μας.

Στην Ελλάδα, οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μικρομεσαίοι του εμπορίου, που ήδη δίνουν αγώνα επιβίωσης εν μέσω μειωμένης κατανάλωσης, βλέπουν τους λογαριασμούς ρεύματος να αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα λειτουργικά τους κόστη.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στο ύψος των χρεώσεων, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αυτές διαμορφώνονται. Το υφιστάμενο μοντέλο τιμολόγησης (Οριακή Τιμή Συστήματος) επιτρέπει στον ακριβότερο παραγωγό να καθορίζει την τελική τιμή, με αποτέλεσμα το ρεύμα να κοστολογείται σε επίπεδα που δεν αντανακλούν το πραγματικό μέσο κόστος παραγωγής.

Αυτό οδηγεί σε μόνιμα υψηλές τιμές και σε υπερκέρδη για τους παρόχους, εις βάρος της κοινωνίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας πως το σημερινό μοντέλο ακυρώνει κάθε προσπάθεια αλλαγής του παραγωγικού προτύπου της χώρας.

Ζητούμε άμεσα:

  • Μόνιμες και διαρθρωτικές παρεμβάσεις στον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών ενέργειας. 
  •  Πλαφόν στην τιμή ρεύματος και ειδικά συμβόλαια με χαμηλότερες και σταθερές τιμές για επιχειρήσεις, ώστε να μην  εκτίθενται σε καθημερινές διακυμάνσεις της χονδρικής αγοράς, σύμφωνα με το Γερμανικό και Γαλλικό μοντέλο.
  • Διαφάνεια και δίκαιη εποπτεία από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
  • Εναρμόνιση των χρεώσεων συνεργείων από όλους τους παρόχους.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θοδωρής Καπράλος: «Οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, δεν μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν υπό καθεστώς ενεργειακής ομηρίας. Το εμπόριο δεν ζητά προνόμια, ζητά δικαιοσύνη. Απαιτούμε ένα δίκαιο σύστημα τιμολόγησης, που θα αντανακλά το πραγματικό κόστος και όχι ένα στρεβλό μηχανισμό που παράγει υπερκέρδη για λίγους και δυσβάσταχτα βάρη για τους πολλούς. Η κυβέρνηση και οι αρμόδιες αρχές οφείλουν άμεσα να προχωρήσουν σε μόνιμες και γενναίες παρεμβάσεις, ώστε η ενέργεια να πάψει να είναι τροχοπέδη για την επιβίωση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων». 

Το Εμπόριο και η Επιχειρηματικότητα μένουν στο περιθώριο

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, αναγνωρίζει τη σημασία των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού από το βήμα της ΔΕΘ, ιδίως στα ζητήματα που αφορούν τη φορολογία, την ενίσχυση των νέων, των οικογενειών και την τόνωση της ανάπτυξης. Ωστόσο, η πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά οι μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις δείχνει, ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν απαντούν επαρκώς στις ζωτικές ανάγκες του κλάδου.

Το ελληνικό εμπόριο συνεχίζει να βρίσκεται σε ασφυκτικό πλαίσιο. Η φορολογία παραμένει υψηλή και πολύπλοκη, με τεκμαρτά εισοδήματα, μνημονιακό τέλος επιτηδεύματος και έλλειψη προβλεψιμότητας που αποθαρρύνει την επιχειρηματική πρωτοβουλία. Η διατήρηση θέσεων εργασίας γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, καθώς το μισθολογικό κόστος δεν μειώνεται αποφασιστικά, ενώ η πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση παραμένει σχεδόν απαγορευτική για τις μικρές επιχειρήσεις, με υπέρογκα επιτόκια και αυθαίρετες χρεώσεις.

Την ίδια ώρα, το υψηλό κόστος συναλλαγών μέσω POS, σε συνδυασμό με την απουσία ανώτατων ορίων (fee caps), επιβαρύνει υπέρμετρα τη λειτουργία της μικρής επιχείρησης. Η θεσμοθέτηση ενός ακατάσχετου λογαριασμού για τα βασικά λειτουργικά έξοδα, μισθοδοσία, ενοίκια, ενέργεια, προμηθευτές, παραμένει ζητούμενο, ενώ η άνιση αντιμετώπιση του εμπορίου στα αναπτυξιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης στερεί από τον κλάδο πολύτιμα εργαλεία για τον ψηφιακό του μετασχηματισμό και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

Εξίσου ανησυχητική είναι η έλλειψη ουσιαστικού σχεδίου για την ενίσχυση της ρευστότητας μέσω μικροχρηματοδοτήσεων και εγγυήσεων, η απουσία πραγματικής προστασίας απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και η μη πρόβλεψη μιας μόνιμης, δίκαιης ρύθμισης χρεών που θα μπορούσε να δώσει «δεύτερη ευκαιρία» σε βιώσιμες επιχειρήσεις.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος: «Οι εξαγγελίες της ΔΕΘ έδειξαν κατεύθυνση στήριξης τμήματος της κοινωνίας, αλλά άφησαν εκτός τα μεγάλα ανοιχτά ζητήματα του εμπορίου. Το εμπόριο δεν ζητά προνόμια, ζητά στρατηγική. Ζητά σταθερότητα, δίκαιους κανόνες και ρεαλιστικές λύσεις, ώστε να μπορέσει να επιβιώσει και να παραμείνει ζωντανό. Από τον Πειραιά, την καρδιά του ελληνικού εμπορίου, στέλνουμε το μήνυμα πως χωρίς στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη, ούτε κοινωνική συνοχή. Δεν μπορούμε να μιλάμε για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας, όταν δεν μιλάμε για στήριξη της επιχείρησης και του εμπορίου, το οποίο διασυνδέει όλους τους κλάδους της οικονομίας, ενισχύει τις τοπικές αγορές και κοινωνίες, δίνει απασχόληση και ευκαιρίες επιχειρηματικότητας στους νέους ανθρώπους και αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας».

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς θα συνεχίσει να καταθέτει με υπευθυνότητα τις προτάσεις του για την επιβίωση του εμπορίου και καλεί την Πολιτεία σε έναν μόνιμο, θεσμικό διάλογο με τους εκπροσώπους της αγοράς. 

Στηρίζουμε τα Βιβλιοπωλεία του Πειραιά -Ψωνίζουμε τα σχολικά μας από τα καταστήματα της πόλης μας

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, καλεί τους γονείς και τους μαθητές να στηρίξουν τα τοπικά βιβλιοπωλεία και τα καταστήματα σχολικών ειδών της πόλης.

Με την επιστροφή στα θρανία να πλησιάζει, η επιλογή των σχολικών ειδών και των βιβλίων αποτελεί μια σημαντική διαδικασία για κάθε οικογένεια. Τα τοπικά βιβλιοπωλεία του Πειραιά είναι έτοιμα, όπως πάντα, να ανταποκριθούν σε κάθε ανάγκη, παρέχοντας όχι μόνο υψηλής ποιότητας προϊόντα, αλλά και μια μοναδική εμπειρία αγορών.

Τα καταστήματα της πόλης μας προσφέρουν εγγυημένη ποιότητα, από επώνυμα βιβλία, τετράδια, σχολικές τσάντες και όλων των ειδών σχολικά που πληρούν όλες τις προδιαγραφές, ανταγωνιστικές τιμές, προσωπική εξυπηρέτηση και εξειδικευμένη γνώση, για να βρείτε ακριβώς αυτό που ψάχνετε και να εξυπηρετηθείτε με γνώση και φιλική διάθεση.

Στηρίζοντας τα τοπικά καταστήματα, στηρίζουμε την οικονομία της πόλης μας και διατηρούμε ζωντανό τον χαρακτήρα της εμπορικής μας αγοράς. Η κάθε αγορά από τα βιβλιοπωλεία του Πειραιά είναι μια πράξη στήριξης προς τον τοπικό επαγγελματία, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γειτονιάς μας.

Σας περιμένουμε στα βιβλιοπωλεία και τα καταστήματα σχολικών ειδών του Πειραιά, για να ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά με τον καλύτερο τρόπο.

Παρέμβαση για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς απέστειλε επιστολή προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, αναδεικνύοντας την κρισιμότητα του ζητήματος των καθυστερήσεων στις πληρωμές του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις.

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, η έλλειψη συνέπειας από πλευράς του Δημοσίου στην εξόφληση τιμολογίων και υποχρεώσεων προς επαγγελματίες, προμηθευτές και αναδόχους έργων, επιβαρύνει σημαντικά τη ρευστότητα της αγοράς, στερώντας ζωτικά κεφάλαια από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τη στιγμή που καλούνται να ανταπεξέλθουν σε αυξημένες φορολογικές και λειτουργικές επιβαρύνσεις.

Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δείχνουν πως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες ξεπερνούν πλέον τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ, με τις καθυστερήσεις να εκτείνονται ακόμη και σε συμβάσεις που εκτελέστηκαν πριν από εννέα ή δώδεκα μήνες.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ζητά: επιτάχυνση των διαδικασιών εκκαθάρισης και πληρωμής, σαφή και αυστηρά χρονοδιαγράμματα εξόφλησης, πρόβλεψη για τόκους υπερημερίας όπου οι καθυστερήσεις υπερβαίνουν το εύλογο χρονικό όριο, δυνατότητα συμψηφισμών μεταξύ υποχρεώσεων Δημοσίου και ιδιωτών.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Θοδωρής Καπράλος: «Δεν μπορεί το κράτος να είναι συνεπές μόνο όταν εισπράττει και να παραμένει ασυνεπές όταν καλείται να πληρώσει. Η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν αντέχει άλλη καθυστέρηση.» 

Πλασματικά εισοδήματα από τραπεζικά λάθη-Παρέμβαση του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς κατέθεσε επιστολή προς τον Υπουργό Εθν. Οικονομίας Οικονομικών κ. Κ. Πιερρακάκη, τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Γ. Πιτσιλή και τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κ. Γ. Χαρδούβελη, αναδεικνύοντας ένα σοβαρό πρόβλημα που πλήττει επιχειρηματίες και φορολογουμένους: Τη δημιουργία πλασματικών εισοδημάτων λόγω λανθασμένων τραπεζικών καταχωρήσεων.

Το πρόβλημα επικεντρώνεται κυρίως στον κωδικό 049, ο οποίος αφορά δαπάνες που αποστέλλονται αυτόματα από τις τράπεζες στην ΑΑΔΕ. Σε αρκετές περιπτώσεις, τα συστήματα καταγραφής δεν διαχωρίζουν επαρκώς την προσωπική από την επιχειρηματική δραστηριότητα, ούτε αποτυπώνουν με ακρίβεια τη φύση των συναλλαγών. Το αποτέλεσμα είναι να εμφανίζονται ποσά ως “εισπράξεις” ή “καταναλωτικές δαπάνες”, χωρίς να αντιστοιχούν σε πραγματικά δεδομένα.

Οι επιχειρηματίες καλούνται να αποδείξουν την ανυπαρξία συναλλαγών ή εισοδημάτων, αντιμετωπίζοντας το βάρος τεχνικών φορολογικών ελέγχων, με συνέπειες που φτάνουν μέχρι και την αναίτια φορολογική επιβάρυνση ή την εμπλοκή σε χρονοβόρες διοικητικές διαδικασίες.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ζητά:

-τη διορθωτική παρέμβαση της ΑΑΔΕ και των τραπεζών,

-την αναβάθμιση των μηχανισμών αποστολής και διασταύρωσης δεδομένων και

-τη θεσμοθέτηση μηχανισμού διόρθωσης, χωρίς να επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις.

Σε μια περίοδο που οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αγωνίζονται για τη βιωσιμότητά τους, δεν είναι ανεκτό να αντιμετωπίζονται ως ύποπτες ή να επιβαρύνονται φορολογικά εξαιτίας σφαλμάτων τρίτων.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, συνεχίζει να υπερασπίζεται με συνέπεια τη δίκαιη και λογική αντιμετώπιση του επιχειρείν, ζητώντας λύσεις που ενισχύουν την εμπιστοσύνη και την κανονικότητα στην αγορά. 

Διενέργεια Προσφορών μετά τις θερινές  Εκπτώσεις

Δεδομένης της πρόθεσης  μελών μας να συνεχίσουν τις προσφορές μετά το πέρας των εκπτώσεων, σας ενημερώνουμε για τον ορθό τρόπο  διενέργειας προσφορών και σας υπενθυμίζουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις που έχει εισάγει ο  Κώδικας Δεοντολογίας μειώσεων τιμών (ΥΑ 66877/2024 ΦΕΚ 5002Β΄)  για την εφαρμογή τους.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 9ι ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 5111/2024, προβλέπει ότι:

Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (αναφέρεται συχνά και ως τιμή αναφοράς) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.  Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Ο κανόνας των 60 ημερών είναι αυτός που χρησιμοποιείται «εντός» των εκπτώσεων και για να εφαρμοστεί απαιτεί μόνο μειώσεις και όχι αυξομειώσεις. Εφόσον έχουμε αυξομειώσεις στην τιμή, τότε επιστρέφουμε στον βασικό κανόνα της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών.

Οι θερινές τακτικές εκπτώσεις  λήγουν  αύριο Σάββατο, 30 Αυγούστου. Σε περίπτωση που  έμπορος επιθυμεί να προχωρήσει σε προσφορές μετά την εκπτωτική περίοδο  οι επιλογές που έχει είναι οι εξής :

  • Αν θέλει να ξεκινήσει προσφορές αμέσως μετά τις εκπτώσεις, τότε μπορεί να το κάνει μόνο με περαιτέρω μειώσεις από την τιμή αναφοράς που δημιουργήθηκε εντός των τακτικών εκπτώσεων (ισχύει ο κανόνας της χαμηλότερης τιμής των 60 ημερών έως το τέλος των προσφορών σε περίπτωση διαδοχικών μειώσεων ή ο κανόνας των 30 ημερών όταν έχουμε αυξομειώσεις).
  • Αν θέλει να επαναφέρει τις τιμές στα κανονικά επίπεδα για ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά τις εκπτώσεις, μπορεί να το κάνει, αλλά δεν θα αναγγείλει δημόσια οποιαδήποτε πρακτική μείωσης τιμών.

Παράδειγμα :

  1. Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός δεδομένου προϊόντος την 14η Ιουλίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και έως τις 31 Ιουλίου διαθέτει το προϊόν με έκπτωση 20% στα 80 €.  Στη συνέχεια, την 1η  Αυγούστου προχωρά σε περαιτέρω μείωση και διαθέτει το προϊόν στα 70 € μέχρι το τέλος των εκπτώσεων.

Την 1η Αυγούστου, προγενέστερη τιμή ήταν τα 100 € με δεδομένο ότι είχαμε προοδευτικές μειώσεις και βρισκόμασταν εντός του χρονικού διαστήματος των 60 ημερών από την αρχική μείωση.

Μετά την πάροδο όμως των θερινών τακτικών εκπτώσεων και των 60 ημερών από τις 14 Ιουλίου  π.χ. 16 Σεπτεμβρίου  δεν θα μπορεί να επικαλείται ως προγενέστερη τιμή τα 100 € αλλά την νέα χαμηλότερη τιμή που θα έχει διαμορφωθεί μέσα στις 60 προηγούμενες ημέρες ήτοι αυτή των 70 €, άρα η τιμή προσφοράς θα πρέπει να είναι ακόμα χαμηλότερη.

  • Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός δεδομένου προϊόντος την 14η Ιουλίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και έως και 31 Αυγούστου διαθέτει το προϊόν με τελική έκπτωση 20% στα 80 €.  Μετά την πάροδο των τακτικών εκπτώσεων, τη Δευτέρα  1η Σεπτεμβρίου , ο έμπορος επαναφέρει την τιμή στα 100 €.  Ακολούθως στις 10 Σεπτεμβρίου, αποφασίζει να προχωρήσει σε προσφορές και τιμολογεί το προϊόν στα 85 €.

Η προσφορά αυτή συνιστά παράβαση του νόμου.  Εφόσον υπάρχει αύξηση της τιμής, ισχύει πλέον ο κανόνας των τελευταίων 30 ημερών οπότε η προγενέστερη τιμή του ήταν αυτή που είχε στο τέλος των εκπτώσεων, ήτοι τα 80 €.  Για να είναι νόμιμη η προσφορά πρέπει το προϊόν να τιμολογηθεί τουλάχιστον στα 79 €.

Όταν ένας έμπορος επιθυμεί να προωθήσει τα προϊόντα του, τόσο στο φυσικό του κατάστημα όσο και στο ηλεκτρονικό,  με ισχυρισμούς σε σχέση με την τιμή, πρέπει να αφιερώσει χρόνο και προσπάθεια εξασφαλίζοντας ότι ο ισχυρισμός είναι διαφανής.  Η προώθηση του προϊόντος μέσω της μειωμένης τιμής δεν πρέπει  σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ότι παραπλανάει τους καταναλωτές.  Ξεκάθαρο θα πρέπει να είναι το συνολικό τίμημα που θα πρέπει να καταβάλλει ο καταναλωτής,  δηλαδή να δοθούν όλες οι πληροφορίες  για τη συνολική τιμή των αγαθών, συμπεριλαμβανομένων του Φ.Π.Α. και κάθε άλλου τέλους. Ιδίως για το ηλεκτρονικό κατάστημα, θα πρέπει να αναφέρονται  όλες οι τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις  σχετικά με την  αποστολή και  παράδοση.

Όλες οι εμπορικές σας πρακτικές, όπως οι διαφημίσεις, προφορικές προσφορές, σελίδες των προϊόντων στην ιστοσελίδα σας, που μπορεί να επηρεάσουν τη απόφαση του καταναλωτή να αγοράσει τα προϊόντα σας, πρέπει να περιλαμβάνουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται οι καταναλωτές για να αποφασίσουν, οι οποίες πρέπει να είναι αληθείς, ακριβείς και σαφείς.

          Η αξιολόγηση του κατά πόσον οι πληροφορίες έχουν παρασχεθεί με τον ορθό τρόπο εξετάζεται κατά περίπτωση, μπορούμε όμως να σας δώσουμε μερικές πρακτικές συμβουλές για να αυξήσετε τις πιθανότητές σας για συμμόρφωση:

  • Χρησιμοποιήστε στα κείμενά σας έναν τύπο γραμματοσειράς που είναι εύκολα αναγνώσιμη και αρκετά μεγάλου μεγέθους (π.χ. μέγεθος γραμματοσειράς συγκρίσιμο με 14 Times New Roman).
  • Βεβαιωθείτε ότι τα γράμματα εμφανίζονται ευκρινώς στο χρώμα του φόντου (π.χ. μαύρο σε λευκό – όχι φωτεινό κίτρινο σε λευκό)
  • Αφήστε επαρκή χώρο μεταξύ των προτάσεων και των παραγράφων.
  • Συντάξτε τα κείμενά σας σε σαφή γλώσσα.

Τονίζουμε για ακόμη μία φορά ότι, οι κυρώσεις, βάσει της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή, για παραβίαση των εν λόγω διατάξεων είναι υψηλές, με τα πρόστιμα να κυμαίνονται από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ έως ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες (1.500.000) ευρώ, για αυτό σας ζητούμε να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση τους.

Αποτίμηση θερινών εκπτώσεων 2025-Περιορισμένα αποτελέσματα, πτώση τζίρου και μετατόπιση κατανάλωσης-Αναγκαία η στήριξη των μικρομεσαίων

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, ολοκληρώνοντας την αποτίμηση της θερινής εκπτωτικής περιόδου 2025, καταγράφει μια εικόνα που χαρακτηρίζεται από υποτονική αγοραστική κίνηση, χαμηλότερους τζίρους και σαφή μετατόπιση της κατανάλωσης προς τις υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων και της έρευνας μεταξύ των μελών μας:

Περισσότερες από 6 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις δήλωσαν μείωση πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι, παρά το γεγονός ότι 8 στις 10 πραγματοποίησαν εκπτώσεις που κινήθηκαν στα όρια του 50%.

Το ύψος της μείωσης κυμάνθηκε από 10% έως και πλέον του 20%, ανάλογα με το είδος και τη γεωγραφική θέση του καταστήματος.

Μόλις 1 στις 4 επιχειρήσεις ανέφερε σταθερότητα στις πωλήσεις, ενώ λιγότερες από 1 στις 10 κατάφεραν μικρή άνοδο.

Οι καταναλωτές εστίασαν κυρίως σε προϊόντα πρώτης ανάγκης και ειδικές προσφορές, αποφεύγοντας αγορές παρορμητικές και μεγαλύτερης αξίας.

Η φετινή εκπτωτική περίοδος στον Πειραιά, δεν κατάφερε να επιτελέσει τον ρόλο της, ως «ανάσα», για το λιανεμπόριο. Η αυξημένη πίεση στα νοικοκυριά από τον πληθωρισμό, αλλά και η αβεβαιότητα για την οικονομική του θέση στο μέλλον, περιόρισαν σημαντικά την αγοραστική διάθεση.

Συμπεράσματα – Προοπτικές:

Η θερινή εκπτωτική περίοδος 2025 στον Πειραιά επιβεβαίωσε ότι:

Η κατανάλωση παραμένει «εγκλωβισμένη» στις ανάγκες, με περιορισμένο χώρο για προαιρετικές αγορές.

Το εμπόριο χάνει σταδιακά μερίδιο από τις υπηρεσίες, καθώς οι καταναλωτές προτεραιοποιούν τη διασκέδαση και τα ταξίδια.

Οι μικρομεσαίοι έμποροι, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τοπικής οικονομίας, βρίσκονται σε καθεστώς συνεχιζόμενης πίεσης, αυξανόμενων εξόδων και μειωμένων περιθωρίων κέρδους.

Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος, σημείωσε:

«Η αγορά χρειάζεται επειγόντως ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης της κατανάλωσης και της βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μόνο σε περιόδους εκπτώσεων και προσφορών. Απαιτούνται:

  • Ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
  • Μείωση της φορολογικής και ασφαλιστικής επιβάρυνσης για τις μικρές επιχειρήσεις.
  • Περιορισμός του υψηλού κόστους δανεισμού και τραπεζικών προμηθειών.
  • Στήριξη της ρευστότητας και ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση.
  • Σταθερό πλαίσιο για το εμπόριο, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να προγραμματίσουν».

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, καλεί την Πολιτεία να λάβει στοχευμένες πρωτοβουλίες για να στηρίξει την κατανάλωση και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πριν η αποδυνάμωση του λιανεμπορίου αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα.

17 ερωτήσεις και απαντήσεις για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έχει τεθεί το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με το οποίο επέρχονται νέες αλλαγές στην εργατική νομοθεσία.

Για την καλύτερη κατανόηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, το Υπουργείο δημοσίευσε τις ακόλουθες 17 πιο συχνές ερωτήσεις και τις απαντήσεις τους:

1. Με δύο κουβέντες, τι προβλέπει το νέο εργασιακό νομοσχέδιο;

Το νέο νομοσχέδιο προέρχεται από την αγορά εργασίας, αφού πολλές από τις ρυθμίσεις του προτάθηκαν από εργαζόμενους και επιχειρήσεις και λύνει πρακτικά ζητήματα που υπάρχουν στην αγορά εργασίας. Συνοπτικά:

– Απλοποιεί διαδικασίες (καταργεί έντυπα, επιταχύνει και διευκολύνει τις προσλήψεις για όλους), περιορίζοντας τη γραφειοκρατία.

– Εισάγει ρυθμίσεις που ενισχύουν τους εργαζόμενους.

– Ενισχύει τους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας, προκειμένου να έχουμε πιο πιστή τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας.

2. Με ποιο τρόπο το νομοσχέδιο στηρίζει τους εργαζόμενους στην καθημερινότητά τους;

Προβλέπει ενδεικτικά:

– Μεγαλύτερες ελευθερίες για τους εργαζόμενους στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, π.χ. τη δυνατότητα για έναν εργαζόμενο γονέα να εργάζεται 4 ημέρες την εβδομάδα και να είναι με το παιδί του την 5η ημέρα για όλο τον χρόνο και όχι μόνο για ένα εξάμηνο που ισχύει σήμερα.

– Μεγαλύτερη ελευθερία στο αίτημα που μπορεί να καταθέσει ο εργαζόμενος για κατανομή της ετήσιας άδειας αναψυχής.

– Περισσότερες γυναίκες να είναι δικαιούχοι του επιδόματος κυοφορίας και λοχείας.

– Το επίδομα γονικής άδειας να είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο.

– Πολλές ρυθμίσεις για την περαιτέρω προστασία της υγείας και ασφάλειας στην εργασία (π.χ. την υποχρεωτική παρουσία συντονιστή υγείας και ασφάλειας σε τεχνικά έργα, ανάλογα με το μέγεθός τους, για την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων).

– Τη δυνατότητα να εργαστεί στην εκ περιτροπής εργασία – εφόσον το επιθυμεί – σε υπερωρία με αποδοχές προσαυξημένες κατά 40% (π.χ. σε εργασία 4 ημερών την εβδομάδα).

– Τη δυνατότητα να εργαστεί έως 13 ώρες την ημέρα (κατ΄ εξαίρεση) – εφόσον το επιθυμεί – σε έναν εργοδότη με προσαύξηση 40% στην αμοιβή.

– Την εκπαίδευση σε μαθήματα πρώτων βοηθειών (ΚΑΡΠΑ, Heimlich).

– Την επέκταση της άδειας μητρότητας και σε ανάδοχες μητέρες.

– Τη ρητή απαγόρευση μείωσης των αποδοχών μετά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.

3. Πως διευκολύνει το νομοσχέδιο τις επιχειρήσεις;

Προβλέπει:

– Μεγάλη απλοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης.

– Fast-track προσλήψεις ορισμένου χρόνου για έως 2 ημέρες για επείγουσες ανάγκες.

– Κατάργηση πολλών εντύπων των οποίων η πληροφορία ήδη υποβάλλεται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

– Περαιτέρω απαλλαγή προσαυξήσεων σε ασφαλιστικές εισφορές για υπερεργασία, υπερωρία, νυχτερινά και αργίες.

– Ειδική εφαρμογή για εργοδότες (τύπου myErgani).

– Συγχώνευση πολιτικών κατά βίας και παρενόχλησης.

4. Με το νέο νομοσχέδιο καταργείται το 8ωρο και καθιερώνεται ημερήσια απασχόληση 13 ωρών;

Όχι. Το οκτάωρο ημερήσιας απασχόλησης είναι κεκτημένο και παραμένει σε απόλυτη ισχύ. Σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, έτσι και στη δική μας, υπάρχει η δυνατότητα για υπερωριακή απασχόληση μετά από συμφωνία εργαζομένου και επιχείρησης και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Σήμερα, ένας εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα να εργάζεται κατ’ εξαίρεση έως 13 ώρες ημερησίως σε δύο ή περισσότερους εργοδότες. Με το νομοσχέδιο, η δυνατότητα 13ωρης απασχόλησης επεκτείνεται και σε εργαζόμενους που απασχολούνται σε έναν εργοδότη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται πιστά τα όρια ανάπαυσης και μέγιστου ορίου εβδομαδιαίων ωρών εργασίας καθώς και η καταβολή των νόμιμων προσαυξήσεων από υπερωρίες (συν 40%). Μάλιστα, με τη νέα ρύθμιση ο εργαζόμενος ευνοείται μισθολογικά. Παράδειγμα: εργαζόμενος ο οποίος απασχολείται σε

δύο εργοδότες και αμείβεται με 8 ευρώ την ώρα εφόσον απασχοληθεί 13 ώρες σε δύο εργοδότες, θα αμειφθεί με ημερομίσθιο ύψους 104 ευρώ. Εάν απασχοληθεί τις αντίστοιχες ώρες σε έναν και μόνο εργοδότη, θα λάβει 119 ευρώ.

5. Μπορεί να υποχρεώσει ο εργοδότης έναν εργαζόμενο να εργαστεί 13 ώρες ημερησίως;

Όχι. Το να εργαστεί ο εργαζόμενος σε υπερωριακή απασχόληση (δηλ. την 10η έως την 13η ώρα σε μία ημέρα) απαιτεί την συναίνεσή του. Ο εργαζόμενος προστατεύεται ρητά από την απόλυση σε περίπτωση που αρνηθεί να εργαστεί υπερωριακά.

6. Μπορεί ο εργοδότης να αρνηθεί να καταβάλλει υπερωρίες, εφόσον ο εργαζόμενος απασχοληθεί πέραν του προβλεπόμενου ωραρίου του;

Όχι, δεν μπορεί. Όποιος εργάζεται υπερωριακά δικαιούται αμοιβή ίση με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 40%. Αυτό διασφαλίζεται και από την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, καθώς αν δεν δηλωθεί η υπερωρία, η επιπλέον ώρα απασχόλησης θεωρείται παράνομη και οφείλεται προσαύξηση 120%.

7. Μπορεί ένας εργαζόμενος να απασχολείται 13 ώρες ημερησίως όλο το χρόνο;

Όχι, ο ανώτατος χρόνος εργασίας είναι 48 ώρες εβδομαδιαίως σε περίοδο αναφοράς 4 μηνών, και το ανώτατο όριο υπερωριακής απασχόλησης οι 150 ώρες ετησίως. Συνεπώς, ένας εργαζόμενος μπορεί να εργαστεί 13 ώρες ημερησίως έως συνολικά 37,5 ημέρες τον χρόνο.

8. Είναι η Ελλάδα η μόνη χώρα που επιτρέπει ρητά την 13η ώρα απασχόλησης την ημέρα;

Όχι, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που επιτρέπει ημερήσια απασχόληση μέχρι και 13 ώρες. Βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας, η δυνατότητα για 13η ώρα ημερήσιας απασχόλησης υφίσταται, εφόσον τηρείται απαρέγκλιτα η 11ωρη ημερήσια ανάπαυση και η 48ωρη εβδομαδιαία απασχόληση σε περίοδο αναφοράς 4 μηνών. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από τα 27 κράτη – μέλη της ΕΕ, πάνω από 10 χώρες αναγνωρίζουν με άμεσο ή έμμεσο τρόπο τη δυνατότητα 13ωρης ημερήσιας υπερωριακής εργασίας

9. Μπορεί ο εργοδότης να απολύσει εργαζόμενο στέλνοντας απλά ένα γραπτό μήνυμα (sms);

Όχι. Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόβλεψη. Δεν αλλάζει απολύτως τίποτα στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο ως προς τις απολύσεις.

10. Τι αλλάζει στην ετήσια άδεια αναψυχής; Θα μπορεί ο εργοδότης να αρνηθεί τη χορήγησή της όποτε επιθυμεί να τη λάβει ο εργαζόμενος;

Μέχρι σήμερα, βάσει νόμου, η άδεια έπρεπε να λαμβάνεται από τον εργαζόμενο αδιαίρετη, σε μία περίοδο, ενώ με αίτημα του εργαζομένου ήταν δυνατή η κατάτμηση του χρόνου αδείας, ωστόσο έπρεπε οι 2 εβδομάδες να λαμβάνονται συνεχόμενα. Με το νέο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα στον εργαζόμενο να αιτηθεί επιμερισμό της άδειάς του σε περισσότερα χρονικά διαστήματα, εφόσον το επιθυμεί. Π.χ. θα μπορεί να λάβει την ετήσια άδειά του τμηματικά σε 4 διαφορετικές περιόδους εντός του ίδιου έτους αν επιθυμεί κάτι τέτοιο. Η χρονική περίοδος λήψης της αδείας επιλέγεται σε συνεννόηση με τον εργοδότη.

11. Εργάζομαι σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας, 4 ημέρες την εβδομάδα. Γιατί δεν μπορώ να απασχοληθώ υπερωριακά, εφόσον το επιθυμώ;

Με τη νέα ρύθμιση οι εκ περιτροπής απασχολούμενοι θα έχουν δικαίωμα να εργαστούν επιπλέον του οκταώρου τους, λαμβάνοντας την αντίστοιχη προσαύξηση 40% για κάθε ώρα υπερωριακής απασχόλησης, εφόσον το επιθυμούν. Για παράδειγμα, κάποιος που δουλεύει σε εστιατόριο το οποίο λειτουργεί Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, θα μπορεί να συμπληρώνει το εισόδημά του και με υπερωριακή απασχόληση εφόσον το επιθυμεί.

12. Έχει δικαίωμα ο εργοδότης να μειώσει τον μισθό με αιτιολογία την υπαγωγή του επαγγελματικού του κλάδου στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας;

Όχι. Με το νομοσχέδιο η μείωση των αποδοχών, αμέσως μετά την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, θεωρείται μονομερής βλαπτική μεταβολή και απαγορεύεται.

13. Γιατί ένας εργαζόμενος μπορεί να εργάζεται 4 ημέρες την εβδομάδα μόνο για έξι μήνες; Τους υπόλοιπους έξι μήνες, τι θα κάνει; Πως θα καλύψει την ανάγκη που τον οδήγησε σε αυτή την επιλογή;

Μέχρι σήμερα, η δυνατότητα 4ήμερης εργασίας (10 ώρες την ημέρα), σε συνεννόηση με τον εργοδότη, ισχύει για έξι μήνες. Με το νέο νομοσχέδιο, η δυνατότητα αυτή δίνεται για ολόκληρο το έτος. Κάθε εργαζόμενος, χωρίς περιορισμό, για παράδειγμα ένας γονέας με ανήλικο τέκνο, θα μπορεί να εργάζεται εφεξής σε 4ημερη βάση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, κατόπιν συνεννόησης με τον εργοδότη.

14. Είμαι εργαζόμενη μητέρα που εργάστηκε σε 2 διαφορετικούς εργοδότες και ασφαλίστηκε σε δύο διαφορετικά ταμεία. Παρά το γεγονός ότι συμπλήρωσα 200 ένσημα, δεν έλαβα το επίδομα κυοφορίας και λοχείας.

Με ρύθμιση που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, διορθώνεται η συγκεκριμένη στρέβλωση και εφεξής μία μητέρα θα λαμβάνει επίδομα κυοφορίας και λοχείας έχοντας συμπληρώσει 200 ένσημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ταμείων που έχει ασφαλιστεί και των εργοδοτών από τους οποίους έχει απασχοληθεί. Επιπλέον, το επίδομα γονικής άδειας κατοχυρώνεται ως αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο, ενώ επεκτείνεται η χορήγηση του μεταγενέθλιου τμήματος της άδειας μητρότητας και σε ανάδοχες μητέρες .

15. Είμαι εργαζόμενος συνταξιούχος και με την αύξηση του εισοδήματος από τη μισθωτή εργασία μου κινδυνεύω να μου επιβληθεί Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων;

Στο νέο νομοσχέδιο έχει συμπεριληφθεί πρόβλεψη ώστε όταν ο εργαζόμενος συνταξιούχος δικαιούται προσαύξηση στη σύνταξή του από την εργασία του, η επιπλέον παροχή να μην οδηγεί σε αύξηση του συντελεστή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων.

16. Με την πρόσφατη απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυκτερινά και αργίες την οποία επεκτείνετε και σε προσαυξήσεις που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας καθώς και σε προσαυξήσεις που χορηγούνται οικειοθελώς από τον εργοδότη δεν τίθενται σε κίνδυνο τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και ως εκ τούτου και η επάρκεια του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας;

Όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Το πρώτο τρίμηνο εφαρμογής, τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων αυξήθηκαν κατά 32% από εισφορές υπερωριών και κατά 38% από νυχτερινά και αργίες σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, γιατί πολύ περισσότερες επιχειρήσεις δήλωσαν υπερωριακή και νυχτερινή απασχόληση, αργίες και υπερεργασία. Αντίστοιχα, κατά το ίδιο χρόνο διάστημα, οι αποδοχές των εργαζομένων αυξήθηκαν κατά 46% από υπερωρίες και κατά 32% από νυχτερινά και αργίες. Ειδικότερα τον Μάιο 2025, τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων παρουσίασαν αύξηση ύψους 38% από εισφορές υπερωριών και 55% από νυχτερινά και αργίες σε σχέση με τον Μάιο του 2024, ενώ τα έσοδα των εργαζομένων αυξήθηκαν κατά 55% από υπερωρίες και κατά 32% από νυχτερινά και αργίες.

17. Οι αλλαγές που κάνετε σε επίπεδο ατομικού εργασιακού δικαίου δεν υπονομεύουν τις μελλοντικές συζητήσεις για τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας; Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Παράλληλα με τις μεταρρυθμίσεις που γίνονται στο ατομικό εργατικό δίκαιο (δηλ. το παρόν νομοσχέδιο), διεξάγονται συζητήσεις για το συλλογικό εργατικό δίκαιο με επίκεντρο την ενθάρρυνση για τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Απόδειξη των παραπάνω, είναι οι ευνοϊκές αλλαγές που επιφέρει το νέο νομοσχέδιο υπέρ των εργαζομένων και παράλληλα η αύξηση στην υπογραφή νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που συντελείται το τελευταίο χρονικό διάστημα (υπογραφή ΣΣΕ ξενοδοχοϋπαλλήλων, τραπεζικών υπαλλήλων, υπογραφή ΣΣΕ για τους εργαζόμενους στη βιομηχανία μετάλλου για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια κ.ο.κ.) με όρους πιο ευνοϊκούς από το ατομικό εργατικό δίκαιο (για παράδειγμα, ο χαμηλότερος μισθός είναι υψηλότερος από τον κατώτατο μισθό).

Ο ΕΣΠ για τα μέτρα περιορισμού της γραφειοκρατίας: Επικροτούμε την κατεύθυνση-Εστιάζουμε στην ουσία και την εφαρμογή

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, υποδέχεται με θετικό πνεύμα το αναμενόμενο  νομοσχέδιο για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Οι δώδεκα παρεμβάσεις, όπως παρουσιάστηκαν, αντανακλούν μια πολιτική πρόθεση, να δοθεί νέα ώθηση στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και στην επιτάχυνση των διοικητικών διαδικασιών, τις οποίες, εδώ και χρόνια, διεκδικεί ο εμπορικός κόσμος.

Ειδικότερα, η προσπάθεια για διαλειτουργικότητα μεταξύ των βασικών δημόσιων πλατφορμών, όπως η ΑΑΔΕ, ο ΕΦΚΑ, το ΕΡΓΑΝΗ και οι τραπεζικοί οργανισμοί, αποτελεί προϋπόθεση για μια πραγματικά σύγχρονη και φιλική προς την επιχειρηματικότητα δημόσια διοίκηση. Η προώθηση της ψηφιακής απλοποίησης στις αδειοδοτήσεις και στις διαδικασίες συμμόρφωσης είναι, αναμφίβολα, ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ωστόσο, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η ψηφιακή γραφειοκρατία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική πρόκληση, ιδιαίτερα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Η εφαρμογή συστημάτων όπως το myDATA, αντί να μειώσει τη γραφειοκρατία, έχει συχνά δημιουργήσει πρόσθετα διοικητικά βάρη. Η υποχρέωση για διπλή τήρηση, τόσο του λογιστικού συστήματος, όσο και της ψηφιακής πλατφόρμας, συνεπάγεται υψηλό κόστος, ενώ απαιτεί επιπλέον τεχνογνωσία, εξειδικευμένο προσωπικό και επενδύσεις σε λογισμικά και υποδομές. Όλα αυτά καθίστανται δυσβάσταχτα για τον μικρομεσαίο επιχειρηματία, ο οποίος παλεύει καθημερινά να διατηρήσει την επιχείρησή του βιώσιμη, εν μέσω μιας ασταθούς αγοράς και αυξημένων υποχρεώσεων.

Παράλληλα, καταγράφονται σημαντικά προβλήματα από την ελλιπή διασύνδεση μεταξύ των δημόσιων πλατφορμών, με συνέπεια αστοχίες και καθυστερήσεις, που καταλήγουν συχνά σε αδικαιολόγητα πρόστιμα. Ενδεικτικό είναι το φαινόμενο των λανθασμένων εισοδημάτων που καταγράφονται λόγω αποστολής εσφαλμένων ποσών από τράπεζες στα πεδία των ψηφιακών δηλώσεων, μια στρέβλωση που επιβαρύνει τις επιχειρήσεις χωρίς δική τους υπαιτιότητα.

Σημαντικό πρόβλημα για τη ρευστότητα του εμπορίου παραμένουν οι καθυστερήσεις στις αποπληρωμές από το Δημόσιο. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, οι εκκρεμότητες υπερβαίνουν τα 3,7 δισ. ευρώ, ποσό που στερεί ζωτικό κεφάλαιο κίνησης από την αγορά. Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες υποχρεώσεις και τις συνεχείς ψηφιακές αναβαθμίσεις, προκαλεί αρνητικές ταμειακές ροές και πλήττει ιδιαίτερα τον κορμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στην ανάγκη αποκέντρωσης των υπηρεσιών, καθώς η μεταφορά κρίσιμων αρμοδιοτήτων σε κεντρικά ΚΕΦΟΚ έχει ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση του κράτους από τον πολίτη. Προτείνουμε την επιστροφή βασικών λειτουργιών στις τοπικές ΔΟΥ, ώστε οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται άμεσα, ουσιαστικά και χωρίς περιττές καθυστερήσεις.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θ. Καπράλος: «Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς στέκεται υπεύθυνα απέναντι σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια που αποσκοπεί στη διευκόλυνση του επιχειρείν. Είναι, ωστόσο, απαραίτητο να γίνει κατανοητό ότι η γραφειοκρατία δεν καταργείται μόνο με καλές προθέσεις και εξαγγελίες. Η πραγματική αλλαγή κρίνεται στην εφαρμογή, στη δυνατότητα του επαγγελματία να συμμορφώνεται χωρίς να εξαντλείται, και στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και αγοράς.

Η λεγόμενη “ψηφιακή γραφειοκρατία” εξελίσσεται πλέον σε έναν ακριβό και πολύπλοκο μηχανισμό συμμόρφωσης, που όχι μόνο δεν διευκολύνει, αλλά ενίοτε τιμωρεί τον συνεπή επιχειρηματία. Αντί να ανταμείβονται οι επιχειρήσεις που ψηφιοποιούνται, βρίσκονται αντιμέτωπες με διαρκείς ελέγχους, τεχνικά σφάλματα, έμμεσες φορολογικές επιβαρύνσεις και καθυστερήσεις από πλευράς του Δημοσίου. Είναι ανάγκη να διαμορφωθούν πραγματικά κίνητρα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όπως η μείωση εισφορών ή στοχευμένα προγράμματα ενίσχυσης. Μόνο τότε μπορούμε να μιλήσουμε για δίκαιο και παραγωγικό μετασχηματισμό.»

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς στηρίζει τις προσπάθειες για εκσυγχρονισμό, αλλά ζητά σταθερά να δοθεί έμφαση στην πρακτική υλοποίηση των μέτρων και στην ουσιαστική ανακούφιση της καθημερινότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η χώρα χρειάζεται ένα Δημόσιο που δεν περιορίζεται στον ρόλο του ελεγκτή, αλλά λειτουργεί ως σύμμαχος της ανάπτυξης, με απλότητα, διαφάνεια και συνέπεια. 

Σήμα κινδύνου από τον ΕΣΠ στη ΔΕΘ: 12 SOS για την επιβίωση του εμπορίου

Η φετινή Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί, για ακόμη μία χρονιά, κορυφαία ευκαιρία διαλόγου και διαμόρφωσης πολιτικής για την επόμενη ημέρα της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας στη χώρα.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, με επίγνωση της ανάγκης για μια συνολική στρατηγική στήριξης του ελληνικού εμπορίου, καταθέτει δημόσια 12 SOS προτάσεις – μια ατζέντα που δεν μπορεί να περιμένει. Το εμπόριο, η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, βρίσκεται αντιμέτωπο με κρίσιμες προκλήσεις και ζητά ουσιαστικές λύσεις:

1️⃣ Φορολογική Δικαιοσύνη με σταθερό και προβλέψιμο πλαίσιο: αποκλιμάκωση συντελεστών, κατάργηση τεκμαρτής φορολόγησης, φορολογική επιβράβευση συνέπειας, επαναφορά αφορολόγητου για μη μισθωτούς, κατάργηση του μνημονιακού τέλους επιτηδεύματος.

2️⃣ Μείωση μη μισθολογικού κόστους για να διατηρηθούν και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας.

3️⃣ Ρευστότητα και χρηματοδότηση: ενεργή πολιτική ενίσχυσης εγγυήσεων, μικροχρηματοδοτήσεις, αναμόρφωση πιστοληπτικής αξιολόγησης, ενίσχυση Αναπτυξιακής Τράπεζας.

4️⃣ Δίκαιο τραπεζικό περιβάλλον: περιορισμός προμηθειών, επιτοκίων και αυθαίρετων χρεώσεων – ανώτατα όρια (fee caps) στο κόστος POS.

5️⃣ Ακατάσχετος επιχειρηματικός λογαριασμός αποκλειστικά για λειτουργικά έξοδα (μισθοδοσία, προμηθευτές, ενοίκια, ενέργεια), ώστε να διασφαλίζεται η ελάχιστη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

6️⃣ Αναπτυξιακά προγράμματα χωρίς εξαιρέσεις: ισότιμη πρόσβαση των εμπορικών επιχειρήσεων σε ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης.

7️⃣ Στήριξη της ψηφιακής μετάβασης: προγράμματα για εξοπλισμό και λογισμικό, συγχώνευση πλατφορμών, μείωση κόστους συμμόρφωσης, εξορθολογισμός προστίμων.

8️⃣ Καταπολέμηση αθέμιτου ανταγωνισμού: ίσοι φορολογικοί και τελωνειακοί κανόνες με επιχειρήσεις τρίτων χωρών, αυστηροί έλεγχοι σε απομιμήσεις και παρεμπόριο.

9️⃣ Στήριξη των μικρών επιχειρήσεων απέναντι στο χρέος: ουσιαστικές ρυθμίσεις, ρεαλιστικές δόσεις και πάγωμα κατασχέσεων για βιώσιμες επιχειρήσεις. Θέσπιση μιας ενιαίας ρύθμισης για όλες τις οφειλές στο Δημόσιο σε 72 έως 120 δόσεις με σταθερό επιτόκιο 3%.

🔟 Οργανωμένο σχέδιο ανάπτυξης του εμπορίου: ενίσχυση εξωστρέφειας (ηλεκτρονικής και φυσικής), διασύνδεση με τουρισμό, αγροτική παραγωγή και ναυτιλία.

1️⃣1️⃣ Εθνική στρατηγική για το εμπόριο ως πυλώνα κοινωνικής συνοχής και απασχόλησης, γιατί το εμπόριο δεν είναι απλά οικονομικός δείκτης, αλλά κοινωνικός ιστός.

1️⃣2️⃣ Θεσμική συμμετοχή στον διάλογο: μόνιμη παρουσία εκπροσώπων εμπορίου στον σχεδιασμό μισθολογικών, φορολογικών, αναπτυξιακών και τεχνολογικών πολιτικών.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος: «Το ελληνικό εμπόριο δεν ζητά χάρη, ζητά στρατηγική. Από τον Πειραιά, την καρδιά του ελληνικού εμπορίου, στέλνουμε στη ΔΕΘ ένα καθαρό μήνυμα: στηρίξτε τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, δώστε σταθερότητα και εφαρμόστε ρεαλιστικές λύσεις. Μόνο έτσι θα παραμείνει ζωντανή η αγορά και ανταγωνιστική η οικονομία».

Παρέμβαση ΕΣΠ προς τους Αρχηγούς των κομμάτων ενόψει της ΔΕΘ

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς απέστειλε επιστολή προς τους αρχηγούς όλων των πολιτικών κομμάτων, συνοδευόμενη από αναλυτικό υπόμνημα θέσεων, ενόψει των εξαγγελιών της φετινής Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Το υπόμνημα αποτυπώνει με ρεαλισμό τις βασικές αγωνίες, αλλά και τις προτάσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της πόλης, όπως αυτές αναδείχθηκαν από τη συνεχή διαβούλευση του Συλλόγου με τα μέλη του.

Μεταξύ άλλων, τονίζεται η ανάγκη για:

  • Δίκαιη φορολογική μεταχείριση με αποκλιμάκωση των φορολογικών  συντελεστών και κατάργηση στρεβλώσεων, όπως είναι η τεκμαρτή φορολόγηση, το τέλους επιτηδεύματος για τα νομικά πρόσωπα και η θεσμοθέτηση ακατάσχετου τροφοδότη λογαριασμού.
  • Απομείωση του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων και η  θέσπιση μίας ενιαίας ρύθμισης για όλες τις οφειλές στο Δημόσιο, σε 72 έως 120 δόσεις.
  • Θέσπιση ανώτατων ορίων (fee caps) στις τραπεζικές προμήθειες και τις χρεώσεις POS.
  • Πρόσβαση σε προσιτή τραπεζική χρηματοδότηση.
  • Κίνητρα για τον ψηφιακό και ενεργειακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
  • Ουσιαστικό σχέδιο για την δημιουργία περιβάλλοντος, που θα επιτρέψει την μεγένθυση και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.
  • Ουσιαστική παρέμβαση για την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και της ταχύτερης απονομής δικαιοσύνης, ώστε να τονωθεί ο υγιής ανταγωνισμός και το επενδυτικό ενδιαφέρον

Σε δήλωσή του, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος, ανέφερε:  «Απευθυνόμαστε σε όλα τα κόμματα με έναν ξεκάθαρο στόχο: να τεθεί επιτέλους η μικρομεσαία επιχείρηση στο επίκεντρο του εθνικού αναπτυξιακού σχεδιασμού. Ο εμπορικός κόσμος δεν ζητά προνόμια, αλλά ένα σταθερό, λειτουργικό και δίκαιο περιβάλλον, που θα του επιτρέπει να αναπνέει, να επενδύει και να δημιουργεί. Η ΔΕΘ πρέπει να στείλει το σωστό μήνυμα».

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς παραμένει ανοιχτός στον διάλογο και δηλώνει έτοιμος να συμβάλει ενεργά στη διαμόρφωση των πολιτικών για το εμπόριο και τις μικρές επιχειρήσεις. 

Κλειστά τα γραφεία του ΕΣΠ απο 6 έως και 20 Αυγούστου

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ενημερώνει τα μέλη του, ότι τα γραφεία του Συλλόγου θα παραμείνουν κλειστά από την Τετάρτη 6 Αυγούστου έως και την Τετάρτη 20 Αυγούστου, λόγω των καλοκαιρινών διακοπών.

Σε περίπτωση ανάγκης, θα μπορούν να επικοινωνήσουν με τον Γενικό Γραμματέα του Συλλόγου κ. Μ. Χατζηιωάννου 6906635667 ή με τον Πρόεδρο κ. Θ. Καπράλο 6936939194.

Ευχές για ένα Καλό Καλοκαίρι!!!

Η εφαρμογή των νέων δασμών από τις ΗΠΑ και οι επιπτώσεις στο ελληνικό εμπόριο

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, με αφορμή την έναρξη ισχύος των νέων δασμολογικών μέτρων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση Τραμπ από τις 7 Αυγούστου 2025, ενημερώνει τα μέλη του και την ευρύτερη αγορά, για τις πιθανές επιπτώσεις αυτής της διεθνούς εξέλιξης στην ελληνική οικονομία και το εμπορικό περιβάλλον.

Αν και οι άμεσες εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ είναι περιορισμένες σε σχέση με άλλες χώρες, οι έμμεσες επιπτώσεις είναι σημαντικές. Η αύξηση των δασμών σε κρίσιμα αγαθά – όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο και βιομηχανικά εξαρτήματα – αναμένεται να οδηγήσει σε άνοδο του κόστους παραγωγής διεθνώς, επηρεάζοντας τις τιμές των εισαγωγών, την κατανάλωση και την συνολική οικονομική δραστηριότητα.

Η αύξηση του μέσου δασμολογικού συντελεστή των ΗΠΑ από 2,3% σε 15,2% δημιουργεί πληθωριστικές πιέσεις, ενώ η μείωση της αγοραστικής δύναμης σε ΗΠΑ και Ευρώπη θα επηρεάσει τον τουρισμό, τις εξαγωγές και τις υπηρεσίες, δηλαδή βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.

Στην Ελλάδα, όπου το εμπορικό ισοζύγιο με τις ΗΠΑ το 2024 παρουσίασε πλεόνασμα, τόσο σε αγαθά, όσο και σε υπηρεσίες, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν ένα ακόμη κύμα κόστους, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να το απορροφήσουν.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει και στην κατάργηση της απαλλαγής “de minimis” από την αμερικανική κυβέρνηση, η οποία ίσχυε για εισαγωγές αξίας κάτω των 800 δολαρίων από χώρες όπως η Κίνα. Η απόφαση αυτή, η οποία τίθεται σε εφαρμογή από τις 29 Αυγούστου, στοχεύει ευθέως σε πλατφόρμες όπως “Shein” και “Temu”, που μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνταν στις ΗΠΑ χωρίς ουσιαστικό δασμολογικό κόστος. Η εξέλιξη αυτή, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών για τους Αμερικανούς καταναλωτές, αλλά και μετατόπιση μεγάλου μέρους της διαφημιστικής δαπάνης των κινέζικων πλατφορμών στην Ευρώπη, που θα σημάνει περαιτέρω πίεση για τις ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις λιανεμπορίου.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, επισημαίνει την ανάγκη για ενημέρωση και στήριξη των επιχειρήσεων από τους αρμόδιους φορείς, για μέτρα περιορισμού του εσωτερικού κόστους λειτουργίας και για οικονομική διπλωματία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να προστατευθεί η ανταγωνιστικότητα και η σταθερότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με δήλωση του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς Θοδωρή Καπράλου: «Η εφαρμογή των νέων δασμών από τις ΗΠΑ, δεν είναι ένα μακρινό θέμα που αφορά μόνο τις μεγάλες οικονομίες. Είναι μια παγκόσμια εξέλιξη με άμεσες και έμμεσες συνέπειες που, αργά ή γρήγορα, φτάνουν και στη δική μας πόρτα. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ήδη επωμιστεί μεγάλες προκλήσεις και χρειάζονται έγκαιρη στήριξη, ώστε να αντέξουν νέες εξωτερικές πιέσεις. Ζητάμε ρεαλιστικές λύσεις και ένα περιβάλλον σταθερότητας που θα επιτρέψει στην αγορά να αναπνεύσει και να αναπτυχθεί.»